Tot a punt a Barcelona per l’entrada en servei de la banda del túnel de Glòries en sentit Besòs, que permetrà alliberar part de l’espai que els vehicles ocupen a la superfície. La previsió és que aquesta infraestructura s’obri al trànsit de sortida de Barcelona el proper 6 de novembre, després que l’Ajuntament n’anunciés l’obertura pel setembre passat. El túnel d’entrada a la ciutat, en sentit Llobregat, està previst que entri en funcionament a principis del 2022. D’aquesta manera els propers mesos finalitzarà una de les obres de més complexitat tècnica que s’han dut a terme a la ciutat i de gran rellevància històrica i veïnal. Aquests darrers dies s’han estat realitzant les tramitacions necessàries i prèvies a l’obertura del túnel en sentit Besòs per assegurar que es posa en marxa amb les màximes garanties a tots els nivells. Es tracta de qüestions relacionades amb la connectivitat i la seguretat d’aquesta infraestructura, que requereixen la intervenció i les comprovacions dels Bombers de Barcelona i dels operadors de túnels.
La previsió és posar la infraestructura en marxa la nit de divendres 5 a dissabte 6. A última hora del divendres la Guàrdia Urbana iniciarà els desviaments de trànsit i començaran els treballs d’implantació de la nova configuració viària. Si les condicions meteorològiques ho permeten, la previsió és finalitzar-los en la seva totalitat al llarg de la nit, moment en el qual ja hi podran accedir els primers vehicles. L’objectiu és que el túnel en sentit Besòs estigui plenament operatiu a l’entorn de les 6.00 hores del dissabte 6 de novembre.
Des del mes de setembre els treballs s’han centrat principalment en la realització de proves de tots els sistemes del túnel (control d’enllumenat, boques d’incendis, pals SOS, sortides d’emergència, megafonia); col·locació de panells fono-absorbents a la boca Besòs; execució de la senyalització horitzontal; treballs de retolació de l’interior del túnel; inclusió del cablejat de senyalització i del comptatge de vehicles; i la instal·lació de càmeres.
En paral·lel, es continua treballant al túnel en sentit Llobregat on s’estan realitzant diferents treballs a l’interior de la infraestructura com ara el muntatge del panell vitrificat, el cablejat de la senyalització, la instal·lació de càmeres o el muntatge de les canonades de les boques d’incendi. A la rampa Llobregat, del sentit entrada a la ciutat, quedarà pendent l’execució de les voreres, l’obertura de rasa per al pas de les instal·lacions i els treballs per col·locar la barrera i el cablejat de comptatge de vehicles. A la rampa Besòs, del sentit entrada, està pendent l’enderroc del voladiu existent, l’encofrat de coronació del mur i l’execució de les voreres. També caldrà fer treballs a les sortides d’emergència d’aquesta banda del túnel.
L’actuació, iniciada al 2014 amb la deconstrucció de l’antiga anella viària, permetrà soterrar el trànsit rodat, generant un nou espai per la ciutadania en superfície, lliure de cotxes, per prioritzar els vianants, els veïns, el verd i els usos alternatius al del vehicle privat. L’obertura del túnel en sentit Besòs comportarà algunes modificacions en la mobilitat d’aquest àmbit, que afectaran tant als futurs usuaris del túnel com als vehicles que es desplacin a l’entorn de la plaça de les Glòries.
A partir del dissabte 6 de novembre, l´accés al túnel es farà des de la Gran Via de les Corts Catalanes, a l’alçada del carrer de Padilla. El túnel donarà servei a tots els vehicles que vagin en direcció Badalona/Mataró (C-31) i/o als que hagin d’agafar la sortida del carrer Bilbao. Els vehicles que accedien a la C-31 des del carrer Llacuna ja no ho podran fer des d’aquest punt i hauran d’anar a buscar el tronc central de la Gran Via des de la incorporació del carrer Selva de Mar, passant pel carrer Perú.
Pel que respecta al trànsit local de la zona, la mobilitat sempre s’articularà a través dels carrers de l’entorn del parc de les Glòries. Concretament, s’haurà d’utilitzar el carrer Castillejos (sentit mar), Bolívia (sentit Besòs), Badajoz/Independència (en sentit muntanya) i Aragó (en sentit Llobregat). Tot i així, de moment, i fins que no s’obri el túnel d’entrada a la ciutat, els vehicles que es desplacin en sentit Llobregat podran continuar travessant pel mig de la plaça. El carril de la dreta del tronc central de la Gran Via, a l’altura del carrer Padilla es desviarà obligatòriament per enllaçar amb el carrer Castillejos. El lateral mar de la Gran Via serà exclusiu per a bus, taxi i veïns en el tram Ciutat de Granada a Rambla del Poblenou, i també en el tram de Marina a Padilla. Des del carrer Castillejos els vehicles no podran accedir a la Gran Via.
Pel que fa als altres modes de transport, els autobusos interurbans que circulin en sentit Besòs hauran de creuar per l’interior del túnel i els urbans ho faran per la superfície de la plaça, igual que les bicicletes i els vianants, tot i que els seus recorreguts s’hauran d’anar adaptant a les diferents fases d’obres vinculades al projecte de Canòpia.
Una obra de gran complexitat
L’actuació que s’ha dut a terme al subsòl de la plaça de les Glòries és una de les obres de més complexitat tècnica que s’han realitzat a la ciutat. Consisteix en la construcció d’un túnel urbà, que segueix la traça de la Gran Via –amb dos tubs independents amb circulació unidireccional– amb una longitud total de 957 metres, (1.157 metres, si s’inclouen les rampes d’accés). Actualment per aquesta via, en dia laborable, hi circulen 78.000 vehicles/dia en ambdós sentits (43.000 vehicles/dia, en sentit d’entrada a la ciutat i 35.000 vehicles/dia, en sentit sortida). Quan van començar les obres hi passaven 95.000 vehicles/dia, en ambdós sentits.
El primer tram de túnel (d’una longitud de 508 metres) està situat entre els carrers Castillejos i Badajoz. És el tram més profund i transcorre per sota dels túnels ferroviaris que creuen les Glòries, arribant a 25 metres per sota de la rasant de la plaça. El segon tram de túnel (d’una longitud de 449 metres) va del carrer Badajoz a la Rambla del Poblenou, en un tram horitzontal que discorre a una profunditat mitjana d’uns 10 metres per sota de la rasant de la Gran Via.
El túnel s’ha construït per sota de quatre infraestructures ferroviàries existents: el túnel de la L1 Metro, el de la R1, el de la R3/R4 i el de la línia R2 sud de Rodalies. El pas per sota d’aquestes infraestructures ha estat delicat i ha requerit d’un gran esforç tècnic i d’enginyeria. També s’ha excavat per sota de col·lectors de la xarxa de clavegueram i galeries de serveis.
Per construir el túnel s’han executat gairebé 60.000 metres quadrats de murs pantalla, alguns dels quals, al centre de la plaça, han arribat a tenir fins a 54 metres de profunditat. Alhora, hi ha més de 25.000 metres de pilons de formigó. Durant la construcció del túnel s’han bombejat diàriament 25.000 metres cúbics d’aigua freàtica, l’equivalent a 10 piscines olímpiques. El túnel compta amb il·luminació led, té quatre apartadors d’emergència i un total de 35 ventiladors.
El nou túnel compleix amb les últimes i més restrictives mesures de seguretat i control de túnels, especialment en relació a la gestió d’incendis i sortides d’emergència (situades a interdistàncies de 200 metres). El disseny dels equipaments i de les instal·lacions (en el qual hi ha participat el Departament de Grans Infraestructures, els Bombers de Barcelona, el Departament de Mobilitat i la Guàrdia Urbana) doten al túnel d’uns alts nivells de funcionalitat, resiliència i intel·ligència.
A partir del proper 6 de novembre el pas dels vehicles comptarà amb un seguiment permanent les 24 hores des d’una nova central d’operadors dels túnels de la ciutat, instal·lada dins de la Central de Serveis Municipals, al carrer Torrent de l’Olla, des d’on es farà un seguiment específic a través de les diferents càmeres i sensors que s’han instal·lat. Fins ara aquesta funció estava integrada dins la Sala Conjunta d’Emergències de ciutat i coordinada amb la Central de Control de Trànsit.
Una gran espai pel verd, els veïns i la ciutadania
El soterrament del trànsit de la Gran Via permetrà guanyar un nou espai en superfície per la ciutadania i la ciutat. La primera fase del nou parc de Glòries va obrir-se a l’ús ciutadà el mes d’abril del 2019. Barcelona va incorporar així un nou pulmó verd de 20.400 metres quadrats, ocupant part de l’espai destinat anteriorment al trànsit privat. Aquest mes de setembre, també s’ha obert al públic la part de ‘la Clariana’ amb un espai d’una hectàrea amb gespa i amb un servei de gandules, taules, cadires i para-sols i amb diferents activitats.
Aquest 2021 el desenvolupament d’aquest gran àmbit continua avançant amb l’aprovació del pla que desenvolupa urbanísticament l’espai de la plaça de les Glòries situat entre els carrers Castillejos, Badajoz-Independència, Consell de Cent i el parc de la Canòpia. El document ordena els usos de tot aquest àmbit i hi situa els equipaments públics, els habitatges i el verd. El pla permetrà obtenir 2 hectàrees que faran possible executar la zona nord del parc de la Canòpia, que ha d’arribar fins al carrer del Consell de Cent.
Actualment també estan en licitació les obres del projecte ‘Canòpia-Àmbit Tramvia’ que inclou la urbanització associada al recorregut del tramvia en el tram comprès entre els carrers Castillejos i Badajoz, al seu pas per la plaça de les Glòries. En aquest àmbit s’urbanitza l’avinguda Diagonal entre Castillejos i Cartagena (rambla dels Encants); s’actua sobre el costat Llobregat de la rambla dels Encants entre l’avinguda Diagonal i el carrer Casp; s’inclou un intercanviador de transport públic situat davant la façana del Museu del Disseny de Barcelona i es preveu la urbanització associada a la connexió provisional dels tramvies amb les vies actuals de l’avinguda Diagonal i la Gran Via de les Corts Catalanes (banda Besòs del parc).