Gairebé tres mesos després de l’inici de la covid-19, l’Aeroclub de Barcelona – Sabadell ha recuperat les classes de vol amb instructor. Aquesta setmana, coincidint amb l’entrada de la ciutat en la fase 2 de la desescalada, l’activitat s’ha reprès amb mesures de seguretat addicionals. Entre d’altres, destaquen l’ús de mascareta dintre de les aeronaus, una limitació del 50% de l’aforament dels avions i la desinfecció d’aquests després de cada pràctica. “El retorn ha estat més fluït del que preveiem i els alumnes no han perdut habilitats”, han indicat els responsables del club. Tot i que estimen que l’aturada provocada per la pandèmia suposarà un descens del 30% de l’activitat global anual, afronten el futur amb “serenitat i esperança”.
Després que el passat mes de març l’activitat de l’Aeroclub s’aturés totalment a causa de la covid-19, aquesta setmana els futurs pilots de l’entitat han pogut tornar a volar. Tot i que els vols convencionals d’aviadors amb llicència, com els socis del club o els alumnes de pilot comercial, es van reprendre el passat 25 de maig, quan Sabadell va entrar en la fase 1, no ha estat fins aquesta setmana, amb l’inici de la fase 2, que s’han pogut recuperar les pràctiques amb instructor. Es calcula que uns 120 alumnes dels 200 que hi ha a l’escola de pilots, la Barcelona Flight School, han reiniciat les pràctiques aèries.
El president de l’Aeroclub, Joan Nogueroles, assegura que tots els usuaris “tenien moltes ganes de tornar a volar” i ha constatat que “el caliu” que hi havia abans de la pandèmia s’ha mantingut. Nogueroles estima que els dos mesos i mig d’aturada suposaran una reducció del 30% de l’activitat global anual. Alhora indica que encara s’està treballant per quantificar l’impacte econòmic de la covid-19. Amb tot, es mostra molt optimista i remarca que la recuperació està sent “més ràpida” del que preveien. “Afrontem el futur amb tranquil·litat i serenitat però també amb esperança i il·lusió”, ha indicat.
El president ha agraït el suport rebut per part dels 1.200 socis, que han seguit pagant les quotes tot aquest temps. Així mateix, ha detallat que no s’han registrat baixes. “Ells són la fortalesa de la institució”, ha assegurat.
Vols amb restriccions
La represa de les pràctiques de vol amb instructor s’està fent de forma gradual i aplicant estrictes mesures de seguretat i higiene per minimitzar el risc de contagi. Tant els alumnes com els professors han de dur mascareta dintre i fora de l’avió, l’aforament de les aeronaus s’ha limitat al 50% i els aparells es desinfecten després de cada sessió.
El responsable comercial de l’escola de pilots, Jaume Armengol, ha explicat que els alumnes s’han mostrat molt satisfets amb la represa de les classes. “El retorn ha estat més fluït del que preveiem i les seves habilitats no s’han vist afectades pel confinament”, ha apuntat.
Armengol ha assenyalat que durant la fase 2 els avions tenen restringida la mobilitat i no poden sortir de l’àrea sanitària en què es troba el centre d’operacions des del qual s’han enlairat. Afirma que aquest fet no és un impediment per seguir amb la formació dels futurs pilots. “Sobretot a la fase inicial es duen a terme moltes maniobres bàsiques que no requereixen rutes llargues ni grans navegacions”, comenta.
Pel que fa a les sessions teòriques, explica que fins el setembre seguiran impartint-se de forma telemàtica. Assegura que aquesta modalitat d’aprenentatge ha tingut molt bona acollida entre els alumnes, i ha dit que es plantegen incorporar-la a la seva oferta. “No ho havíem fet fina ara, però hem vist que és una via que estalvia als estudiants costos de desplaçament i de manutenció”, detalla. Recorda que l’escola acull alumnes de trenta països diferents com Islàndia, Itàlia, o Bèlgica. “Molts van tornar a casa a l’inici de la pandèmia i han pogut seguir el curs a distància”, remarca.
Armengol també apunta que s’han instal·lat mampares a la zona de recepció, s’han penjat cartells informatius per indicar la necessitat de mantenir la distàncies de seguretat i s’han col·locat dispensadors de gel hidroalcohòlic a diversos punts.
Tot i que l’Aeroport de Sabadell concentra el 85% de l’activitat de l’Aeroclub, aquesta entitat disposa d’un segon centre d’operacions a l’Aeròdrom de la Cerdanya. Aquest equipament se centra en els vols a vela i ja fa unes setmanes que va poder començar a recuperar la normalitat.
L’Aeroclub disposa de 30 avions monomotors, quatre bimotors, set planadors per vol a vela i dos helicòpters, mentre que en l’apartat de simuladors un és d’aeronaus tipus Tecnam i el segon és d’avions de transport Boeing 737.
Lideratge a Sabadell
Dels 50.600 enlairaments i aterratges que l’Aeroport de Sabadell va registrar l’any 2019, més de 20.000 van ser d’aeronaus de l’Aeroclub. Amb prop d’un centenar d’empleats és també el major ocupador d’aquesta instal·lació. Aquests treballadors es divideixen en tasques d’instrucció, manteniment, serveis en pista, restauració i administració. La previsió és que puguin anar-se reincorporant en les properes setmanes.
L’any passat van graduar-se a l’Aeroclub 87 pilots d’avió, helicòpter o planador. A més, una vintena van aconseguir diferents habilitacions que milloren les seves aptituds com a aviadors.