L’adjudicació final dels terrenys de Nissan, que va tancar les tres fàbriques que tenia a Catalunya a finals del 2021, s’allarga uns dies més i encara l’etapa final del procés. Les administracions neguen problemes d’última hora en un concurs que estava previst que acabés a finals d’any però que encara continua negociant-se, segons fonts del Consorci de la Zona Franca. “Tot va bé, però encara no hi ha un acord definitiu”, afirmen.
L’únic candidat a la licitació és l’operador logístic Goodman, que, per tant es troba en una posició de força per negociar. Algunes fonts apunten al 14 de febrer com a possible data de resolució, però d’altres assenyalen que no s’ha fixat cap dia en el calendari i que podria allargar-se tot el mes. Al seu torn, un dels sindicats que participa a la negociació, CCOO, va assegurar en un comunicat aquest dimarts que “en els propers dies esperen conèixer la resolució final del concurs”.
Fonts coneixedores de les converses per trobar un substitut a la multinacional japonesa han apuntat hi ha “serrels pendents” en la negociació del contracte amb Goodman, per tal que l’acord sigui “beneficiós per totes les parts”. Amb tot, apunten que “la resolució està molt propera”.
“Hi ha marge fins la setmana del 13 de febrer”,apunta una altre participant del procés, que afegeix que no hi ha “cap dificultat fora del normal i, per tant, continua la previsió que la reindustrialització culminarà les properes setmanes”.
Des del tancament de les fàbriques de Barcelona, Montcada i Reixac i Sant Andreu, les administracions, la plantilla i el Consorci de la Zona Franca–propietari dels terrenys barcelonins– han buscat un substitut per la multinacional nipona del mateix sector, per evitar pèrdua de teixit industrial.
L’únic candidat oficial per tornar a fabricar a la parcel·la de la Zona Franca és el hub d’electromobilitat, un grup de més de deu empreses liderat per les catalanes QEV i Btech que vol fabricar vehicles dissenyats per al transport de mercaderies i d’última milla als terrenys de Zona Franca i recuperar marques com l’antiga Ebro. Amb tot no serà aquest consorci qui presentarà la candidatura sinó el seu soci logístic, l’australià Goodman.
El darrer ajornament se suma a un procés que es va treure a licitació al juny amb la intenció de resoldre’s a l’estiu, però que s’ha anat ampliant successivament. Goodman va demanar abans de Nadal informació i proves complementàries sobre els terrenys. El concurs preveu un arrendament de cinquanta anys i que l’adjudicatari inverteixi almenys 100 milions d’euros.
Mentrestant, els treballadors han fet públic que aquesta setmana s’ha ajornat fins al 20 de febrer la reunió de la mesa de reindustrialització, la trobada amb totes les parts involucrades per fer seguiment del procés. En un comunicat, CCOO va afirmar que “la documentació requerida al projecte que va presentar Goodman conjuntament amb el hub encara no té la resolució definitiva”.
Per no dilatar més un procés que ja fa més de dos anys que dura, els representants sindicals han afirmat que estan mantenint reunions amb la Generalitat “per buscar fórmules per agilitzar i augmentar les contractacions” i treballant amb “diferents acords que queden pendents enter Nissan i el hub”.