L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) prioritzarà avaluar els preus dels aliments tenint en compte l’encariment dels últims mesos. Així ho ha establert l’ACCO en el seu programa d’actuacions pel 2023 – 2024, on indica que, atès el creixement generalitzat de preus en el sector alimentari, vol saber si les pujades es deuen a un increment dels costos o al poder de mercat de què disposen alguns establiments comercials. El programa també assenyala el transport per carretera, la gestió local, l’economia digital, el medi ambient i el mercat de treball com a activitats prioritàries a analitzar. Destaca també l’avaluació de l’efecte que han tingut les benzineres ‘low cost’ de supermercats o d’autoservei i, en concret, Competència ha detallat que analitzarà quin ha estat l’efecte d’aquestes benzineres sobre els preus de la gasolina i el dièsel al mercat minorista.
El programa 2023 – 2024 també afegeix l’anàlisi del repartiment de menjar a domicili a través de plataformes digitals. L’ACCO ha avançat que formularà recomanacions perquè la regulació d’aquesta activitat sigui “necessària, proporcionada i distorsioni el mínim la competència”. En relació amb l’economia digital, l’ens elaborarà una guia que permeti que les empreses puguin conèixer els riscos en termes de competència quan fan ús d’algoritmes, intel·ligència artificial o big data, al mateix temps que sàpiguen reaccionar en cas que siguin víctimes d’aquestes pràctiques.
A més, Competència realitzarà un estudi sobre els mercats de generació d’electricitat a partir de fonts renovables i un altre sobre el servei de recàrrega de vehicles elèctrics. Un altre àmbit d’actuació serà el municipal. L’ACCO s’elaborarà una guia adreçada als ens locals perquè l’assignació d’espais a la via pública o la cessió sigui “el més procompetitiva possible”.
FACUA critica la “irresponsabilitat” del govern espanyol i li exigeix que intervingui els preus
Facua ha criticat la “irresponsabilitat” del govern espanyol a l’hora de controlar l’aplicació de la rebaixa de l’IVA i ha assenyalat, en concret, a la part socialista de l’executiu, a qui ha acusat de “creure’s el discurs completament fal·laç” de les cadenes de distribució.
Un de cada tres aliments afectat per la rebaixa de l’IVA ha pujat de preu durant el març respecte del desembre. Així ho constata un estudi de l’associació de consumidors Facua, que revisa l’evolució de més de 1.000 preus als supermercats des que el govern espanyol va aprovar la reducció de l’impost. Tenint en compte els resultats, el secretari general de Facua, Rubén Sánchez, ha qualificat la mesura de “disbauxa absoluta” i ha remarcat que diverses cadenes de distribució estan apujant els preus de manera “il·lícita i il·legal”. L’associació també ha criticat la “irresponsabilitat” de l’executiu espanyol per permetre-ho i li ha exigit que intervingui els preus per evitar que les distribuïdores “continuïn rient-se dels consumidors”.
En concret, l’estudi apunta que dels 1.012 productes analitzats els dies 1, 2 i 3 de març a vuit cadenes de supermercats –Alcampo, Aldi, Carrefour, Dia, Eroski, Lidl, Hipercor i Mercadona-, fins a 312 han apujat el preu en comparació amb el que tenien el 30 de desembre un cop aplicada la rebaixa de l’IVA. Es tracta d’un augment significatiu respecte dels 136 productes que s’havien encarit al febrer i, per aquest motiu, Facua ha ampliat, de nou, la denúncia a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). L’associació també ha lamentat que encara no ha obtingut cap resposta per part de l’organisme.
Bona part de les d’anomalies del març s’han detectat a Hipercor, on s’han encarit 71 del total de 168 preus analitzats (42,2%). Per la seva banda, Mercadona i Alcampo són les dues cadenes on s’ha constatat un menor percentatge d’irregularitats, en un 18,7% i un 18,3% dels casos, respectivament. Per productes, el que més s’ha encarit segons l’anàlisi de Facua són les fruites i les verdures, seguides dels olis d’oliva i gira-sol, la llet i els làctics, els llegums, la pasta i l’arròs.