La sinistralitat a Barcelona ha disminuït un 43,1% durant els set primers mesos de 2020 i respecte al mateix període de l’any anterior, amb un total de 3.201 sinistres amb víctimes a la ciutat. Ho han anunciat el tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, i l’intendent major de la Guàrdia Urbana, Pedro Velázquez, en roda de premsa aquest dijous, en la qual han explicat que la disminució és deguda a l’afectació de mobilitat de vehicles i persones arran de l’aplicació de l’estat d’alarma pel coronavirus del 14 de març al 21 de juny.
Durant l’estat d’alarma, els sinistres van disminuir un 75%, passant de 2.669 en el mateix període de l’any passat a 667, i les persones ferides van disminuir en més del 76% respecte al mateix període de l’any anterior, passant de 3.481 a 823. El nombre de persones ferides de gener a juliol han reduït un 44,5%, dels quals 88 han estat lesionats greus, i els conductors són els usuaris que sofreixen les lesions de major gravetat (60), sobretot els de motocicleta.
Les víctimes mortals també han disminuït, un 50%, passant de 12 a 6 en els set primers mesos de l’any, i la meitat d’aquestes han estat motoristes, seguit per dos vianants i el conductor d’un turisme.
Velázquez ha destacat que 83 de les 88 persones lesionades greus són vulnerables, per la qual cosa ha demanat “anar amb compte” amb aquest grup, ja que, entre les persones afectades, 54 són usuaris de vehicles de dues rodes a motor, 21 vianants, sis usuaris de vehicles de mobilitat personal i dos ciclistes.
CAUSES I CLASSE DE SINISTRES
Les principals causes de sinistralitat per als conductors és la falta d’atenció, no respectar les distàncies i els canvis de carril i direcció, mentre que pels vianants són no respectar els semàfors i creuar per fora del pas de vianants.
Respecte a la classe de sinistre, els principals han estat la col·lisió lateral, relacionats amb els canvis de carril i direcció (804); els impactes per abast relacionats amb la falta d’atenció (715); i la col·lisió fronto-lateral, vinculada a factors com la preferència de passos de vianants(623). D’altra banda, han hagut 383 atropellaments, relacionats amb no respectar el pas de vianants i amb creuar fora d’aquest, i 340 accidents han estat per caigudes de vehicles de dues rodes.
Els vehicles que més implicats estan en els sinistres són, en primer lloc, els turismes, furgonetes i taxis (46,72%), seguits pels de dues rodes a motor (37,15%), i els taxis i els ciclomotors han estat una de les tipologies de vehicles que més han reduït la seva sinistralitat; mentre que durant l’estat d’alarma els vehicles implicats van descendir un 73%.
La xifra d’accidentalitat en vehicles de mobilitat personal amb motor s’ha mantingut estable, amb 241 sinistres en 2019 i 243 en 2020, un fet que preocupa a la Guàrdia Urbana perquè observen “molta presència d’aquests vehicles”.
EXCÉS DE VELOCITAT I ALCOHOL
L’excés de velocitat s’ha incrementat especialment durant els mesos d’estat d’alarma, quan les denúncies per aquest motiu van augmentar gairebé en un 180%, passant de les 83.176 a les 232.521 en el mateix període de l’any 2019.
Finalment, s’ha doblat el percentatge de presència d’alcohol en els accidents passant d’un 3% de gener a juliol de 2019 a un 6% durant el mateix període de 2020, i la Guàrdia Urbana ha realitzat més de 18.000 proves d’alcoholèmia, de les quals 2.960 han resultat positives.