La reurbanització de l’avinguda Meridiana de Barcelona al tram Navas de Tolosa – Felip II començarà la setmana del 21 de novembre, segons ha anunciat l’Ajuntament de la capital catalana. L’objectiu de la remodelació, que ha d’acabar afectant tota l’artèria barcelonina, és trencar “l’efecte barrera i la fractura” com a gran autopista urbana i habilitar un espai públic “més humà i acollidor”. En el mandat anterior es va iniciar la transformació del tram plaça de les Glòries – Mallorca. El procés va continuar amb el Mallorca – Navas de Tolosa, completat l’estiu passat. Ara, l’obra entra de ple al districte de Sant Andreu. El cost de l’actuació està pressupostat en 7,83 milions d’euros i s’espera que estigui a punt l’estiu vinent.
Aquest diumenge, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i la segona tinenta d’alcaldia, Janet Sanz, han compartit els avenços del projecte i l’inici de les noves obres en una festa ciutadana a la plaça de Ferran Reyes amb tallers, jocs infantils, una xocolatada, activitats i punts d’informació de les entitats de l’entorn. “Estem de celebració amb una transformació reivindicada durant dècades, en què els veïns exigien no viure en una autopista, una cosa tan senzilla però que cap govern municipal havia volgut abordar”, ha destacat Colau.
Un cop acabades les obres el nou tram estarà conformat per dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. “La superilla Barcelona són transformacions com les de la Meridiana, potser al principi algú podia tenir algun dubte, però ara ningú vol tornar enrere, perquè es guanya espai públic i de qualitat”, ha afegit l’alcaldessa.
De Felip II a Navas de Tolosa
La novetat dels treballs serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i esdevindrà una rambla àmplia que millorarà el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central.
Quan acabi la intervenció, des de la plaça de les Glòries fins a Felip II s’haurà actuat al llarg d’1,7 km de l’avinguda, que suposaran fins a 94.000 metres quadrats de superfície renovada. El consistori subratlla que hi haurà 560 arbres més que ara i uns 10.000 metres quadrats de parterres i espècies arbustives. La inversió total haurà estat de 28,4 milions, 6 dels quals provinents dels fons Next Generation.
Segons l’Ajuntament, les actuacions fetes fins ara han comportat una reducció del trànsit d’uns 17.000 vehicles diaris. Abans de la pandèmia (2016-2019) hi passaven entre 30.000 i 32.000 cotxes per sentit, mentre que l’any passat i aquest se n’han comptabilitzat uns 23.500 per banda.
Via Augusta: Les obres del carril bici al tram central comencen aquest dilluns
Una altra obra comença abans, concretament aquesty dilluns 7 i és la implantació del carril bici al tram central de la Via Augusta. Segons ha informat l’Ajuntament, el nou traçat –des de l’avinguda de la Riera de Cassoles fins al carrer de Ganduxer– se sumarà a l’existent entre l’avinguda Diagonal i el carrer Laforja i forma part dels 32,6 nous quilòmetres de carril bici de la ciutat. Les obres duraran cinc mesos i construiran un doble carril bici: a cada costat de la vorera hi haurà un carril per circulació. Tot i que es preveuen alteracions de la mobilitat, l’Ajuntament garantirà la circulació de vianants i vehicles mentre durin les tasques.
El consistori ha explicat que la peculiaritat de la Via Augusta ha obligat a contemplar diverses solucions pel que fa a l’amplada i la redistribució de carrils d’aquesta artèria. Així, el carril variarà d’entre 1,5 i 2,2 metres d’amplada segons el tram i entre la Riera de Cassoles i la plaça de Molina un dels dos sentits serà l’oposat al de la resta de vehicles. A la resta de zones tot el traçat anirà pel carril més proper a la vorera i en el sentit del trànsit. A més, es col·locaran elements de cautxú per separar el trànsit de cotxes del carril bici i també s’adaptarà la senyalització. A partir de l’any vinent està previst que es completi el carril sencer fins al carrer de Dolors Monserdà, de manera que uneixi l’Eixample amb els barris de Sarrià-Sant Gervasi, les Tres Torres i Sarrià.