La plantilla de Ryanair a Girona no accepta la nova reducció de jornada durant la temporada d’estiu proposada per l’aerolínia. Així ho ha explicat aquest divendres al matí la portaveu del sindicat de treballadors USO, Lídia Arasanz, recordant que els treballadors ja han fet “prou mostres de bona fe”. La companyia va enviar una carta als empleats advertint-los que si continuen els retards en l’entrega d’avions, es reduirà la flota en diverses bases, com la de Madrid o la de Girona. Arasanz ha apuntat que no saben “si amb els acomiadaments que hi va haver i la reducció de tota la plantilla n’hi haurà prou” per afrontar la pèrdua d’aquest avió. Per això demana “prudència” i estan a l’espera d’una resposta per part de l’aerolínia irlandesa.
Ryanair ha tornat a posar contra les cordes els treballadors de Girona. Si fa poc més de dos mesos es va acordar mantenir la base de Vilobí d’Onyar (Selva) a canvi d’una rebaixa en les condicions laborals dels empleats, ara se’ls demana que tornin a decidir sobre la seva situació laboral. A través d’una carta, la companyia els ha advertit que si continuen els retards en la recepció dels avions Boeing 737-MAX, podria haver-hi nous acomiadaments. L’aerolínia cita concretament les bases de Madrid i Girona, que podrien perdre un avió cadascuna.
Davant d’aquesta situació, la companyia de baix cost ha demanat als treballadors que acceptin una reducció de jornada durant el període estival, o bé que s’agafin excedències voluntàries. La proposta no ha estat ben rebuda pels empleats, que han lamentat “aquesta nova amenaça”. De fet, el sindicat USO ha recordat que Ryanair acaba de posar un nou avió a Santiago de Compostela i obre una nova base a Viena amb tres avions.
Així doncs, els treballadors de la base de Girona s’han oposat frontalment a la petició al•legant que ja estan prou afectats. Segons Arasanz, s’ha de tenir en compte que “s’ha reduït un 25% de la jornada laboral de la plantilla” i que ara “li toca a l’empresa complir amb la legislació si vols seguir treballant a Espanya”. La portaveu del sindicat ha denunciat que els treballadors “estan al límit” i que ja “no poden més”.
També ha recordat les dificultats que es troben a l’hora de parlar amb l’aerolínia, explicant que van traslladar les seves inquietuds al diputat Rafa Mayoral. “Quan li vàrem dir que havíem assolit el primer pacte amb l’empresa el 9 de gener, es va posar les mans al cap” ha assegurat la portaveu sindical.
A l’espera d’una resposta
Des de Girona no saben si els acomiadaments que es van fer – un total de catorze en el cas de la base de Vilobí– i la reducció de jornada de “tota la plantilla” seran suficients per fer front a la pèrdua d’aquest avió. Arasanz ha apuntat que, de moment, “toca esperar” i ser “prudents”. També ha recordat que estan molt pendents del 10 de març, el dia en què es farà el judici a l’Audiència Nacional dels sindicats en contra de l’empresa pel darrer ERO a l’estat espanyol.
Una altra qüestió que preocupa als treballadors és el retard en l’inici de la temporada d’estiu. Si normalment aquesta començava el mes d’abril, enguany ho podria fer al juny. Un període de temps que podria ser molt perjudicial per aquells treballadors no tenen un sou bàsic, sinó que cobren per hores de vol. La situació els portaria en algun cas a no cobrar el salari mínim interprofessional fixat per l’estat, segons el sindicat. “Demanarem responsabilitats a l’empresa si això passa” ha conclòs Arasanz.