Dimarts, 05 de novembre del 2024

La pandèmia deixa l’aeroport de Lleida-Alguaire sense vols d’esquiadors però amb més demanda industrial

Comença la segona fase de les obres que permetran triplicar l'espai d'aparcament i manteniment d'avions a finals d'any

|

La pandèmia ha deixat aquest hivern l’aeroport de Lleida-Alguaire sense vols d’esquiadors. Tot i això, la demanda industrial de companyies aeronàutiques que escullen Alguaire per aparcar i fer reparacions i manteniment de les aeronaus ha augmentat, també perquè el coronavirus ha disminuït les operacions comercials. La Generalitat ja va apostar fa dos anys per aquest canvi de gestió i, amb l’objectiu de convertir Lleida en l’equipament industrial aeronàutic de Catalunya, enguany hi ha invertit 790.000 euros per triplicar l’espai de circulació, aparcament i manteniment d’avions passant dels 20.000 metres quadrats actuals als 67.000. Les primera fase de les obres d’ampliació va començar fa 15 dies i la segona s’iniciarà aquest dilluns.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, reconeix que el canvi de gestió i model de l’aeroport de Lleida-Alguaire és una aposta “ambiciosa” però que aquesta estratègia els està donant “bons resultats”. “Estem sent capaços de captar activitat i de convertir aquest aeroport en un motor econòmic”, assegura.

Fins ara l’aeroport lleidatà comptava amb 20.000 metres quadrats de plataforma industrial. Enguany, la Generalitat ha invertit gairebé 800.000 euros per ampliar aquesta superfície. Fa uns deu dies es va iniciar la primera fase d’ampliació amb l’asfaltatge de 7.000 metres quadrats que es preveu que s’acabin a finals de novembre. A més, dilluns que ve, 16 de novembre, s’iniciarà la segona fase d’aquesta ampliació que permetrà dotar la infraestructura de 40.000 metres quadrats més de superfície asfaltada. En total doncs, a finals d’any, la plataforma industrial de l’aeroport de Lleida passarà dels 20.000 als 67.000 metres quadrats.

Gavín explica que aquesta estratègia industrial combina diverses activitats que “es retroalimenten entre elles”. Per una banda, diu, la plataforma s’amplia perquè les empreses d’aviació general puguin aparcar i circular des de la plataforma principal fins als seus hangars i també per a poder accedir als dos hangars nous. També, afegeix, donen cabuda a les empreses de manteniment i reparació d’avions.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat reconeix que “és un moment de molta activitat”. L’efecte de la covid-19 ha fet créixer la demanda de manteniment i aparcament d’avions però l’espai actual està pràcticament ocupat. Gavín reconeix que actualment no es pot donar cabuda a les peticions que els arriben de companyies de tot el món i que per aquest motiu s’està més que triplicant l’espai industrial disponible.

El cert és que l’aeroport de Lleida-Alguaire va començar a oferir aquest servei industrial el 2018 amb l’arribada de 2 avions de grans dimensions. EL 2019 ja en van arribar 7 i enguany ja en són 13 que ocupen gairebé tot l’espai disponible ja que el comparteixen també amb una quinzena d’avionetes que fan formació per a pilots.

Temporada d’hivern sense esquiadors
Pel que fa a passatgers, Gavín explica que la turoperadora que tenia previst oferir vols d’esquiadors durant la temporada d’hivern a Lleida-Alguaire no operarà enguany per la covid-19. Amb la pandèmia, els aeroports mitjans s’han mantingut “pràcticament a zero”. Al de Lleida-Alguaire l’únic vol que es manté és el de Mallorca, perquè és una línia “consolidada”, que fa 10 anys amb un creixement continuat, explica Gavín, excepte aquest 2020, quan a l’estiu ha baixat fins a un 27% d’ocupació, mentre que l’estiu del 2019 estava al 74%. Tot i això, la mantenen perquè “no només s’utilitza a l’estiu, quan evidentment puja la demanda, sinó que s’usa tot l’any perquè està lligada a desplaçaments laborals i educatius”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483