La indústria del ‘packaging’ ha aterrat durant tres dies –del 24 al 27 de maig- al recinte de Fira Gran Via per presentar les últimes novetats del sector de l’envàs i l’embalatge. El nou marc legislatiu i la conscienciació de la població han accelerat la demanda de productes cada cop més sostenibles: palets de cartró, envasos solubles en aigua i recipients realitzats amb residus vegetals procedents de fruites, pellofa d’arròs, bambú o cànem. El saló Hispack reuneix més de 650 empreses del sector del ‘packaging’ i 1.100 marques. “Esperem rebre uns 30.000 visitants professionals, un 10% dels quals estrangers. Principalment del sector alimentari i begudes, farmacèutic i cosmètic”, ha apuntat el director d’Hispack, Xavier Pascual.
“Però al final acaben venint totes les empreses que tenen necessitat d’envàs i embalatge. Es tracta d’una edició molt esperada després de quatre anys”, ha continuat Pascual. “Hem aconseguit reunir tot l’ecosistema del packaging, que mou més de 30.000 MEUR i és el tercer en importància en l’àmbit industrial a Espanya”, ha remarcat el director d’Hispack. “Les empreses innoven constantment i enguany presenten novetats en packaging, embalatge, maquinària, procés i cadena de subministrament. Tot per adaptar-se a les noves necessitats a nivell social com la sostenibilitat i la digitalització”, ha precisat Pascual. L’objectiu final és ajudar qualsevol empresa a millorar o transformar els seus processos i productes amb un packaging més eco-eficient.
NG Plastics presenta un nou material fet amb pellofa d’arròs
El Clúster català del Packaging no ha faltat a la cita i està present amb 12 empreses i més de 60 ponents. “Mostrem dues tendències molt fortes al sector: la sostenibilitat i la digitalització, que va molt lligada a la millora del procés industrial”, ha assenyalat el mànager del Clúster, Àlex Brossa. “Tenim empreses de nova creació amb packagings compostables, comestibles o que provenen del reciclatge. I també empreses consolidades que modifiquen estructures per facilitar aquest reciclatge i la incorporació de nous materials als seus envasos i embalatges”, ha afirmat Brossa. Una de les empreses que presenta un nou material plàstic per fer recipients o envasos és NG Plastics, que incorpora la pellofa d’arròs.
“Es tracta d’un nou material que és barreja de polipropilè amb un 30 a 50% de pellofa d’arròs. Les prestacions són molt similars a l’original i els costos van en la línia del mercat”, ha explicat Santi Codina, d’NG Plastics. Es tracta d’un plàstic més sostenible, que redueix el percentatge de material fòssil i que es pot utilitzar en tota mena de productes. “Es pot adaptar fàcilment a qualsevol motllo. Hi ha materials alternatius que són molt cars, no són factibles per qüestions de demanda o no tenen la fluïdesa adequada pels motllos. Amb aquest plàstic fet amb pellofa d’arròs això no passa”, ha recalcat Codina, que ha recordat que Catalunya té molt d’aquest residu, tant a les Terres de l’Ebre com a l’Empordà.
El saló Graphispag mostra les últimes solucions d’impressió
En paral·lel al saló Hispack –als pavellons 2 i 3 de Fira Gran Via- se celebra el Graphispag –al pavelló 1-, el saló de la indústria gràfica i la comunicació visual. Aplega 85 expositors amb les principals marques (Epson, Fujifilm, Roland DG, Sign-Tronic o Digital Print, entre d’altres) i les últimes solucions d’impressió. Una aliança que facilita a fabricants i impressors d’envasos les últimes novetats en tecnologia gràfica, personalització, prototipatge, dissenys, formes i acabats d’impressió. La fira Graphispag inclou més d’una trentena de conferències de 50 ponents i un showroom amb prop d’un centenar productes impresos innovadors: llibres impresos amb tintes fluorescents per afavorir la lectura en condicions de poca llum, peces de les disfresses del carnaval de Tenerife impreses directament sobre el texit, etiquetes en 3D i acabats que simulen materials com la fusta o el marbre.