La saturació dels registres civils per la falta de personal i l’important increment de defuncions a causa del coronavirus està dificultant la inscripció de nous naixements. La falta de mitjans telemàtics complica encara més la situació i tot plegat ha provocat un descens del 55% en la inscripció de naixements durant les últimes setmanes a tot Catalunya i del 91% a la ciutat de Barcelona. A la capital catalana moltes famílies fan cua des d’abans de les 6 del matí per poder aconseguir un dels 30 torns disponibles. A altres famílies se’ls dona un justificant que certifica que s’han presentat al registre, per tal d’evitar possibles problemes administratius, com la petició de la baixa.
La inscripció dels nous naixements es pot fer telemàticament des dels hospitals durant les primeres 72 hores. Si no és així, s’ha de fer presencialment als registres civils tot i que els posteriors certificats sí que es poden demanar telemàticament. El TSJC ha demanat al Ministeri de Justícia, que ara té les competències en comptes de la Conselleria, que proporcioni accés remot als funcionaris per tal d’ajudar a complimentar les inscripcions.
En un cas que ha conegut l’ACN, els pares d’una nena, nascuda la nit de dijous a divendres sant en un hospital públic de Barcelona, no van poder fer la inscripció telemàticament des de l’hospital perquè l’administrativa no treballava fins dimarts i des de centres hospitalaris només es pot fer en les primeres 72 hores. Els progenitors van anar dimarts al Registre Civil de la capital catalana durant el matí, però els van dir que ja no hi havia torns disponibles. El pare de la nena hi va tornar aquest dijous a les 7 del matí, però ja no va tenir torn i tampoc li van donar el justificant. Finalment, aquest divendres hi ha anat a les 6 del matí i li ha tocat el torn número 25 de 30.
S’ha començat a atendre la primera família a les 9 del matí i a ells els ha tocat poc abans de la 1 del migdia. La nena no ha hagut d’entrar en cap moment a l’edifici, on també s’inscriuen les defuncions. Els pares que esperaven per inscriure els seus fills han esperat en una sala a banda sempre mantenint la distància de seguretat entre ells.
Fonts de la Conselleria expliquen a l’ACN que amb el decret d’estat d’alarma, el ministeri va concentrar competències autonòmiques, i ha tret a la Generalitat la competència per establir les dotacions de personal. A més, les mateixes fonts recorden que són el jutge i el lletrat de l’administració de justícia els responsables de decidir com organitzen la plantilla que tenen disponible i a què la dediquen. El Departament de Justícia comparteix el malestar dels usuaris que s’han queixat i l’ha traslladat al TSJC i al ministeri.
Segons dades dels registres civils catalans a les quals ha tingut accés l’ACN, des de l’inici del confinament a mitjans de març fins aquest dijous 16 d’abril es van certificar 3.224 naixements a tot Catalunya, un 55% menys que en el mateix període de l’any passat, quan se’n van registrar 7.214. Per demarcacions provincials, la que ha patit un descens més important és la de Barcelona, amb un 61%, sobretot a causa de la ciutat de Barcelona, que ha registrat un descens del 91%, amb només 161 inscrits, davant dels 1.857 de l’any passat. A les altres tres províncies el descens ronda el 40%.
Informació sobre els registres civils al web de la Conselleria
De fet, les preguntes freqüents més consultades a la pàgina web de la Conselleria són les que fan referència a l’administració de justícia, que aglutina les respostes sobre el serveis que presten els jutjats durant l’emergència o els tràmits que es poden continuar fent als registres civils o als jutjats de pau. Aquest apartat ha rebut prop de 2.000 visites de les 7.000 visites totals des que es va obrir aquesta pàgina el 25 de març.
En segona posició, amb gairebé 600 visites, se situen les consultes relacionades amb els centres penitenciaris. És a dir, dubtes com ara com es pot obtenir informació d’un familiar intern, quina assistència mèdica tenen els interns malalts de coronavirus o com s’ha de fer un enviament a la presó.
En tercer lloc, amb més de 500 visites, el ciutadà s’interessa per totes aquelles qüestions que fan referència a l’atenció a la víctima del delicte. És l’apartat on es plantegen dubtes com ara què s’ha de fer per interposar una denúncia o com s’ha de fer per contactar amb l’Oficina d’Atenció a la Víctima del Delicte.
En format breu de pregunta i resposta molt concreta, els ciutadans poden cercar i trobar solucions sobre els serveis del Departament de Justícia durant la covid-19. Els dubtes es divideixen en vuit blocs diferents: administració de justícia, centres penitenciaris, centres de justícia juvenil i menors, atenció a la víctima, associacions i fundacions, col·legis professionals i acadèmics, mediació i afers religiosos.