La demanda de les empreses concessionàries de ser compensades per l’aturada de l’activitat provocada per les mesures de prevenció contra la Covid-19 semblaven expemporànies i fora de lloc i el ministre del ram, José Luís Ábalos, ho va descartar en el mes d’abril.
Compensar-les directament hauria sigut descarat i així, aquest dimecres, el gobierno, ha trobat el desllorigador i, via decret llei, ha obert la possibilitat que aquestes empreses demanin a l’Estat una pròrroga dels contractes de concessió amb l’argument de “compensar les pèrdues ocasionades per les mesures per frenar l’expansió de la pandèmia durant l’estat d’alarma.”
Inicialment, el govern espanyol va preveure compensar empreses amb contractes públics que van haver de tancar per l’estat d’alarma (per exemple, gimnasos o guarderies). Les autopistes no estaven teòricament afectades, ja que van seguir obertes, tot i que amb molt menys trànsit. Davant d’això, directius d’Abertis, la primera concessionària d’autopistes d’Espanya i propietat en un 50% d’ACS -presidida per Floretino Pérez- i la italiana Atlantia, van reclamar al govern que se’ls reequilibressin les pèrdues. I del primer no d’Ábalos s’ha passat al subterfugi de l’allargament de la concessió.
En el cas dels trams de l’AP-7 de Cambrils a la Jonquera i l’AP-2 del Vendrell a Lleida, el contracte amb Abertis expira l’1 de setembre del 2021, però amb el nou decret es podria allargar. S’ha establert un mètode per a calcular le temps d’allargament de la concessió er relació a la baixada d’activitat amb el topall de 99 dies que és el temps que va durar l’estat d’alarma.