La Cambra de Comerç de Barcelona ha destacat aquest divendres que l’aeroport del Prat ha recuperat 46 de les 47 destinacions intercontinentals que hi havia abans de la pandèmia. Tot i així, les freqüències encara continuen un 8% per sota en comparació amb 2019. Les principals destinacions per a aquesta temporada d’estiu seran els Estats Units, el Marroc, els Emirats Àrabs Units i el Canadà. Per a aquest període estival, però, destaquen les connexions asiàtiques amb els tres vols setmanals a Pequín i els set amb Seül. En aquest sentit, el Grup de Promoció Aeroportuària veu primordial recuperar la connectivitat amb Hong Kong, Lima i Xangai.
En el cas dels Estats Units, el nombre de places és de 587.994 per a la temporada d’estiu, un 19% menys que al 2019, i tornen els destinacions estacionals com Philadelphia, Montreal, Toronto, Calgary i Washington. Mentrestant, per al Canadà les augmenta un 20% (186.368) i a l’Amèrica Llatina en un 4%, fins a les 255.418. Quant al nombre de companyies que operen al Prat, se n’han recuperat 84 de les 103 que hi havia a l’estiu del 2019. Del total destaca la presència de Vueling, que concentra el 66% dels vols domèstic i el 38% dels europeus.
Amb tot, el volum de places per a aquest estiu és més alt, amb 18 milions de seients, xifra que representa un increment respecte l’any passat però encara és un 9% menys que al nombre de places anteriors a la pandèmia, segons ha explicat la Cambra en l’Observatori de Tràfic Aeri de Barcelona a partir de dades del Grup de Promoció Aeroportuària. Aquesta tendència a la recuperació ja s’ha constatat amb el nombre de viatges de gener a abril, amb 14,2 milions de viatgers, un 43% més que en el mateix període de fa un any però encara un 5,7% per sota el registrat durant la pandèmia.
D’altra banda, l’anàlisi remarca que Barcelona és el segon aeroport europeu amb més tràfic amb destí o origen al mateix aeroport, només per darrera Londres- Heathrow. A més, el Prat se situa en la cinquena situació a escala europea en tràfic origen o destinació si es comptabilitza el període entre el febrer del 2022 i el 2023 i tenint en compte que hi ha ciutats europees amb més d’un aeroport, per darrera Londres, París, Istanbul o Milà. En tràfic de passatgers, se situa en setè lloc, per sota Madrid.
Eurocontrol situa la recuperació al 2025
Les prediccions d’Eurocontrol indiquen a escala europea l’operativa que hi havia anterior a la pandèmia no s’assolirà fins al 2025. Es tracta d’un escenari més pessimista que les anteriors previsions, tot i que a partir d’aquell any les previsions indiquen un creixement de l’1,5% anual. “De totes formes, hi ha molts punts incerts de la situació econòmica i política que poden afectar aquesta previsió”, afegeix l’observatori,
Per exemple, una de les conseqüències de la guerra d’Ucraïna és el tancament de l’espai reus per a les companyies occidentals, de manera que no poden sobrevolar la Sibèria des del febrer del 2022. Això provoca que per a les rutes de llarg radi augmentin els sobrevols en estats de l’est d’Europa i es tradueixi en més temps de viatge i un increment dels costos operatius.
Barcelona-Chicago amb United Airlines
United Airlines ha estrenat aquest divendres la connexió diària i sense escales entre Barcelona i Chicago amb el primer que vol ha aterrat a Barcelona procedent de la ciutat nord-americana. Entre avui i finals de setembre, l’aerolínia operarà un trajecte diari entre Chicago O’Hare i el Prat, amb sortida a les 21.25h i arribada a Barcelona a les 12.50h de l’endemà i, en sentit invers, amb sortida a les 14.50 hores des de l’aeroport del Prat i arribada a Chicago a les 17.50 hores (hora local). La companyia estatunidenca també ofereix des del Prat trajectes a Nova York/Newark i un vol estacional a Washington Dulles. També vola des de Madrid, Tenerife, Palma i Màlaga cap a la capital novaiorquesa. United Airlines operarà el trajecte amb un avió Boeing 787-8 Dreamliner amb capacitat per a 243 viatgers. A Chicago, l’aerolínia opera uns 450 vols diaris a més de 150 destins dels Estats Units i de la resta del món.