Dijous, 12 de desembre del 2024

La Cambra de Comerç xifra en 4.399 milions la inversió estatal no executada a Catalunya els últims 8 anys

Raquel Sánchez assegura que Catalunya és la comunitat que rebrà més despesa del Mitma, amb 2.980 MEUR

|

La Cambra de Comerç de Barcelona xifra en 4.399 milions d’euros la inversió de l’Estat que no s’ha executat a Catalunya entre el 2013 i el 2021. El percentatge d’execució en aquests 8 anys ha estat del 63,8%, de mitjana anual, del que s’havia pressupostat. L’entitat reclama que aquests prop de 4.400 milions es transfereixin a la Generalitat. A banda, la inversió liquidada a Catalunya sobre el total regionalitzable a l’Estat en elsdarrers 6 anys (2015-2021) se situa en el 10,8% en mitjana anual. La Cambra alerta, així d’un “dèficit d’inversió persistent de l’Estat a Catalunya”, i lamenta que aquesta situació “dificulta” el desenvolupament econòmic del territori i suposa un “greuge comparatiu” amb la resta d’Autonomies.

A parer de la Cambra, la inversió en infraestructures a Catalunya dins els Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) ha estat “històricament” “molt deficitària” en relació al pes del territori en el conjunt del PIB estatal. En aquest sentit, “un cas flagrant” ha estat Rodalies, “molt per sota de les necessitats que la xarxa ferroviària requereix”. Així, per bé que els PGE preveuen invertir 1.079 milions a Catalunya per a la xarxa ferroviària catalana (un 27,1% més que els 849 del 2022), “la realitat és que el percentatge d’execució és molt pobre”, amb una xifra prevista per a aquest any, segons la Cambra, de 174 milions, el 20,5% del previst. Aquest percentatge “tan baix” a Catalunya s’explica en bona part, segons l’entitat, per una previsió d’execució “únicament del 18% a la província de Barcelona”.

Finalment, la Cambra també emfatitza que el Pla de Rodalies 2020-2030 preveu més de 6.300 milions d’euros d’inversió, dels quals gairebé 3.900 s’han d’executar en el període 2020-2025. Tenint en compte les xifres d’inversió executades i previstes, el Ministeri “haurà d’intensificar molt el seu ritme d’inversió real en el curt termini si vol assolir els objectius promesos”, adverteix l’entitat.

Les carreteres catalanes s’enduen 256 milions d’euros, dels quals 158 es dedicaran a conservació i 15 a autopistes
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha destacat que Catalunya serà el territori de l’Estat que rebrà més despesa total del seu ministeri, fins a 2.980 milions d’euros, una xifra molt semblant a la de l’any passat. En roda de premsa per desglossar els comptes del seu ministeri per al 2023, Sánchez també ha remarcat que es destinaran 256,8 milions d’euros per a carreteres, dels quals 158,8 MEUR serà per al manteniment i 15 més en diferents actuacions a l’AP-2 i l’AP-7, autopistes alliberades des de fa més d’un any. D’altra banda, la ministra ha detallat que el Corredor Mediterrani rebrà una dotació de 1.695 MEUR i s’ha proposat arribar al 10% de la quota ferroviària en el transport de mercaderies al 2030.

De fet, segons Sánchez, al conjunt de l’Estat es destinaran 2.666 milions d’euros, la major part per al manteniment de carreteres, fins a uns 1.400 milions d’euros. D’altra banda, Sánchez ha assegurat que els comptes no recullen cap partida en concepte de pagament per ús de les vies d’alta capacitat, una mesura que encara no s’ha consensuat. En aquest sentit, ha reiterat que ara no és el “moment social i econòmic” i que cal que aquest sigui el “propici”. Es tracta, però, d’una mesura que el govern espanyol haurà d’abordar ja que era una d el condicions recollides en el pla per rebre els fons Next Generation i inclòs en la Llei de mobilitat sostenible.

Sobre el corredor mediterrani, la ministra de Transports ha detallat que en el projecte de pressupostos s’hi recull una dotació de 1.695 milions d’euros mentre que per al corredor atlàntic 1.648 milions d’euros. En resum, ha afegit, es tracta ha dit que és una aporta per al desenvolupament dels corredors transeuropeus amb l’objectiu d’arribar al 10% de quota modal ferroviària en el transport de mercaderies. Segons el document, Adif invertirà 64,4 milions a Barcelona i 10,7 milions a Tarragona en actuacions per completar el corredor mediterrani entre Vilaseca i Castellbisbal; i 33,9 milions d’euros als accessos ferroviaris al port; 134 milions a les obres de la Sagrera i de Sant Andreu Comtal; 89 milions per la integració del Ferrocarril a Montcada i Reixac.

A través del ministeri, les inversions més elevades es destinen a la Direcció General de Carreteres (234,8 milions), amb 158,7 milions per conservació i explotació de carreteres i 15 més per actuacions a les autopistes AP-7 i AP-2; 33 milions per la B-40 entre Olesa de Montserrat i 8,5 per la variant de Valls a Montblanc. Puertos del Estado invertirà 139 milions d’euros al Port de Barcelona, amb actuacions com l’ampliació dels molls (14,2 milions); i 43,3 milions al de Tarragona.

En total, el projecte de Pressupostos Generals de l’Estat per a l’any que ve recull una dotació de 21.273 milions d’euros per al MItma, dels quals 16.550 MEUR es destinaran a inversions en habitatge, infraestructures i mobilitat, tant directes com a través de les comunitats i entitats locals a les quals es transferiran 4.100 milions d’euros.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483