Dimarts, 05 de novembre del 2024

L’11% del pes de la compra a Catalunya són envasos d’un sol ús, dels quals un 7,7% són “superflus i prescindibles”

D'acord un estudi impulsat per Consum, actualment el 63% dels productes es comercialitzen preenvasats

|

L’11% del pes de la compra estàndard a Catalunya són envasos d’un sol ús, un percentatge elevat si es té en compte que estan fets amb materials de poc pes, com ara plàstics o cartó. Un 7,7% d’aquests envasos són “totalment superflus i prescindibles” i, per tant, podrien eliminar-se sense cap mena d’afectació, segons l’estudi ‘Anàlisi de la cistella estàndard de la compra sota criteris de consum responsable’, elaborat per la fundació Rezero, i que ha impulsat el Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de l’Agència Catalana del Consum (ACC). D’acord amb l’informe, actualment el 63% del productes es comercialitzen preenvasats, per sobre del 16,7% que hi hauria si s’envasés seguint criteris de sostenibilitat.

Només un 1% dels productes són venuts en envàs retornable i l’únic exemple que s’ha trobat de producte amb aquest tipus d’envasat és l’aigua. A més, els resultats de l’estudi assenyalen que si bé un 61% dels productes de la cistella estàndard podria comprar-se a granel –l’opció de venda de menys impacte ambiental–, a la pràctica només és possible en un 36%. Pel que fa a productes, els més fàcils de trobar a granel són les fruites i les verdures, seguit dels productes de carnisseria, xarcuteria i peixateria.

Pel que fa a l’oferta de productes de proximitat, l’estudi indica que el 60,7% dels productes de la cistella de la compra estàndard es poden trobar de proximitat, percentatge que en els mercats tradicionals arriba fins al 83,33%. Pel que fa a la mitjana d’aliments de producció ecològica, se situa en el 43,12%.

Per realitzar l’estudi, Rezero ha escollit establiments de les 8 cadenes de distribució amb la quota de mercat més elevada a Catalunya –Carrefour, Eroski, Mercadona, Lidl, bonÀrea, Bonpreu-Esclat, Consum i Dia–, i dos mercats tradicionals –Mercat de la Concepció (Barcelona) i Mercat de la Independència (Terrassa)–. Els establiments específics són tots dins l’Àrea Metropolitana de Barcelona, però la presència de les grans distribuïdores arreu del territori català, ha permès extrapolar les conclusions. Per definir la cistella de la compra estàndard s’han escollit les categories d’aliments més consumides i, de cada categoria, l’aliment o aliments més consumits. En total, 18 productes entre els quals s’inclouen patates, llet, baguet, ous i pasta, com també refresc de cola i pizza preparada.

El director de l’ACC, Francesc Sutrias i Grau ha presentat aquest divendres els resultats d’aquest estudi, “que vol ser una eina per incentivar l’adopció de mesures perquè Catalunya transiti cap a un model de producció i consum basat en el residu zero i l’economia circular”, ha assenyalat. Amb aquest objectiu, ha afegit que estan treballant “per actualitzar la Llei del Codi de consum per contribuir a la reducció de residus en l’àmbit comercial”.

Per la seva banda, la directora de Rezero, Rosa García Segura, ha destacat que “cal que administració i empreses treballin plegades per garantir un consum sota criteris de racionalitat”. En aquest sentit, ha demanat que s’impulsin mesures per reduir envasos d’un sol ús i productes sobreenvasats, entre les quals ha esmentat “el foment de la venda a granel i la implantació de sistemes que facilitin l’ús d’envasos retornables, ja siguin aportats per les consumidores com pels mateixos establiments”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483