Anna Solé @AnnaSole_
Les compres nadalenques tenen una gran protagonista: la joguina. Encara que actualment no sigui un sector tan estacional com fa uns anys, aquesta època de l’any és clau pel sector. Les empreses facturen un total del 65% de les vendes anuals.
Precisament en aquesta època de l’any és quan es poden veure més diferències de preu entre establiments per a una mateixa joguina. I el món online, no n’és una excepció. Així, l’empresa de pricing Minderest, ha fet una comparativa entre els preus de les dues botigues online d’Amazon i Toys’R’Us. La companyia va monitorar prop de 2.223 productes que es venen i estan en stock en les dues botigues per esbrinar la diferència de preus entre les dues.
Segons demostra l’estudi, en el 61% dels casos eren més cares a la botiga online de Toys’R’Us, mentre que el 33% de les vegades tenien un preu similar. Però només en un 6% dels casos eren més barates que a Amazon.
Fals o original?
Ara bé, què comprar barat no sempre és sinònim de comprar bé. Amazon creix de manera molt ràpida. Però hi ha un costat negatiu en tot això que pot afectar directament als nens. De fet, un estudi realitzat per Red Points, una empresa que es dedica a la protecció online de marques, revela que tot i que un 90% dels pares i mares que confien que Amazon és un proveïdor fiable, més del 60% denota una manca de confiança en la seva capacitat de jutjar si un llistat de productes online és fals o original.
Així, els pares mostres una preocupació més gran després que se’ls mostri una llista amb joguines falses i d’altres d’autèntiques. Abans de la comparació, només el 23% dels enquestats declarava que no se sentia capaç d’identificar les falsificacions. Així, els mateixos consumidors reconeixen que són més susceptibles de ser enganyats del que pensen.
El mercat de les falsificacions
Actualment les falsificacions són un mercat d’uns 388.000 euros. Una xifra que representa gairebé el 5% de tots els béns importats a la Unió Europea. Els productes falsificats però afecten virtualment a totes les indústries. Tot i això, la rellevància i magnitud que comporta la indústria de la joguina ho converteix en quelcom alarmant.
De fet, segons un informe de l’OCDE sobre el comerç de mercaderies falsificades i pirates publicat el 2016, situa el sector de la joguina entre els deu principals falsificacions confiscades.
Es calcula que dins la UE es perden cada any uns 8.8000 milions d’euros i uns 100.000 llocs de feina per compres d’aquests productes. Però Europa no és l’única afectada en aquest mercat. Segons l’Associació de la Joguina dels EUA, el mercat global de les joguines genera unes vendes anuals superiors als 68 milions d’euros.
Segons la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU), a Espanya, tot i les recomanacions, entre un 15% i un 20% és consumidor habitual de les falsificacions. El problema de les falsificacions és, tal com subratllen els experts, que cada vegada les còpies són millors.