La companyia Seat va traslladar aquest dimecres als sindicats que la fabricació del cotxe elèctric comportarà una reducció del 30% de les hores treballades respecte els vehicles de combustió i que això es traduirà en un excedent de plantilla. Ho va fer en el transcurs de la primera reunió per negociar el 20è conveni col·lectiu, en què també es preveu una possibilitat de més excedent si la planta de Seat Components no s’adjudica el motor elèctric. Els sindicats han lamentat que no es concreti com afectaria aquest descens a l’ocupació mentre que fonts de Seat recalquen que treballa per augmentar els volums de producció els pròxims anys i compensar aquesta disminució.
El descens del 30% d’hores treballades s’explica per una menor quantitat de components en un cotxe elèctric respecte al de combustió i és una reducció estàndard aplicable a tota la indústria, no només a Seat, segons expliquen fonts de l’empresa. L’automobilística subratlla que aquesta reducció no vol dir que la retallada de plantilla també sigui del 30%.
UGT i CCOO han lamentat que l’empresa no concreti quin excedent tindria la plantilla ni quines alternatives industrials o models de vehicles es preveuen en un futur i consideren que “no s’han de realitzar ni eficiències ni aplicar mesures de flexibilitat” fins a la signatura del conveni. A més, exigeixen que l’empresa també detalli quin impacte en l’ocupació tindrà la reducció del 30% d’hores en cada àrea i centre de treball.
D’altra banda, segons UGT i CCOO, l’empresa va proposar una vigència del conveni entre l’1 de gener del 2021 fins al 31 de desembre del 2026 i un paquet de competitivitat per aconseguir una rendibilitat sostenible mitjançant una contenció salarial durant aquest període.
Els dos sindicats han deixat clar que la seva vigència del 20è conveni col·lectiu ha de començar a partir de l’1 de gener del 2021, amb caràcter retroactiu, “independentment de la duració que s’acordi” i que s’hi ha d’incloure l’augment salarial corresponent a l’any passat, que l’empresa en principi no preveu. De moment, l’empresa ha plantejat el manteniment de les taules salarials sense aplicar l’augment de l’IPC corresponent al 2021 i un increment de dies de jornada individual anual.
En aquest sentit, UGT i COO han subratllat que si s’ha endarrerit la negociació del conveni ha estat pel “context excepcional” dels dos últims anys arran de la pandèmia i la crisi dels semiconductors. Per això, considera que la proposta suposa una “falta de respecte” a la plantilla tenint en compte, afegeixen, que ha “redoblat esforços” i ha donat “un exemple de professionalitat” durant el 2020 i 2021.
En un comunicat conjunt, els dos sindicats asseguren que són conscients de l’actual context de “transformació sense precedents” del sector de l’automoció en la transició cap a l’electromobilitat però han demanat que aquest procés sigui “just” i “posant les persones en el centre”, un requisit que consideren que ara no s’està produint, conclouen.
Per la seva banda, Seat assegura que ha iniciat la primera d’aquestes reunions amb “esperit de cooperació i diàleg” i amb l’objectiu de ser una companyia “més robusta i sostenible”. “Hem d’aprofitar els pròxims cinc anys fins a l’arribada del cotxe elèctric per reorganitzar-os i assegurar una adaptació progressiva”, apunten fonts de la companyia.