El Departament d’Interior està duent a terme des del desembre passat una auditoria per revisar totes les factures i albarans associats al contracte de manteniment dels vehicles de Bombers adjudicat a l’empresa Iturri el 2019. Això implica repassar les factures i albarans del 2020, 2021 i 2022 i comprovar que es corresponen amb treballs fets. Així ho ha anunciat aquest dimecres el secretari general d’Interior, Oriol Amorós, en comissió parlamentària per informar sobre la contractació del manteniment dels vehicles del cos de Bombers. Amorós ha advertit que no pagaran a l’empresa res que no estigui auditat i ha promès “endreça” on hi havia “deixadesa”. També ha detallat que el Departament s’ha personat en la causa judicial oberta.
“On hi havia deixadesa hi posarem endreça, on hi havia falta de control hi posarem exigència, on hi havia dèficits hi posarem recursos”, ha apuntat Amorós a l’inici de la seva intervenció, quan ha deixat clar que seran “implacables” si la investigació judicial demostra que “algú ha posat mà a la caixa”.
Amorós ha subratllat que per ara “s’ha ordenat aturar els pagaments fins que hi hagi l’auditoria feta o bé una sentència absolutòria”. En aquest aspecte, ha assegurat que “no s’ha fet gens bé la gestió del contracte” adjudicat a Iturri i ha declarat que s’està treballant per “bastir un sistema d’informació que permeti tenir un control de la despesa realment feta” que estarà disponible a partir de l’abril, així com disposar de “sistemes de seguiment i control automàtic de la despesa”.
La idea és generar un sistema que permeti introduir en una base de dades la despesa realment feta i analitzar de forma sistemàtica la informació, per no haver de dependre de la informació facilitada per l’empresa proveïdora del servei. “Ens trobem que no hi ha cap sistema de control del contracte i no sabem les reparacions o quants diners queden si no ho preguntem al proveïdor”, ha assenyalat.
“Disfuncions” en el control d’execució del contracte
Segons ha explicat el secretari general, l’actual departament d’Interior ha detectat “disfuncions” en el control d’execució del contracte. Una de les principals, ha dit, és que es van autoritzar peticions sense saldo pressupostari, un fet que era “estructural”, ja que el circuit establert implicava un desfasament de tres mesos entre els encàrrecs i els pagaments. “Quan arribaven les factures ja no hi havia crèdit”, ha apuntat. De fet, ha revelat que el pressupost del contracte adjudicat a Iturri es va acabar a mitjans de l’exercici.
En paral·lel, Amorós també ha destacat el “dèficit crònic de finançament” a partir del 2015, la qual cosa provocava que “cada any es recorrés cíclicament a expedients de reconeixement de deute”. El 2019, però, no es va fer el reconeixement, ja que el nou contracte va absorbir els ‘deutes’ acordats amb el proveïdor d’exercicis anteriors.
“Si va existir aquest ‘deute’ no reconegut comptablement calia aflorar-lo i per poder fer això l’any següent només es pot fer amb dues actuacions, al nostre entendre, irregulars”, ha assenyalat Amorós, que ha apuntat o bé a factures i albarans amb dates manipulades o bé amb un acord amb el proveïdor (Iturri) per prorrogar el contracte o garantir que el guanya l’any següent. En aquest sentit, ha avançat que amb relació al 2021 han trobat factures duplicades i d’altres amb l’aspecte de ser simulades, així com una acumulació excessiva de manteniments preventius.
Millores impulsades pel Departament
A banda d’un sistema propi d’informació per tenir un major control sobre la despesa real del servei de manteniment dels diferents vehicles, també s’ha canviat l’atribució de responsabilitats en la contractació del servei i s’ha apartat a les persones que actualment estan sent investigades.
Així, les competències en matèria de contractació canvien de la subdirecció general tècnica i són atribuïdes a administració. Amorós també ha anunciat la creació d’una figura responsable de l’anàlisi i seguiment dels procediments de contractació pública dins del departament d’Interior i d’actuacions per ampliar la concurrència en futures licitacions i que s’hi presentin més empreses.
I és que el mercat del manteniment de vehicles, ha precisat, és “extremadament concentrat”. Segons dades facilitades en comissió parlamentària, des del 2002 les 11 licitacions que s’han fet sempre les ha guanyat Iturri S.A, i en set d’aquestes ocasions només ha licitat aquesta empresa.
Els grups parlamentaris han agraït l’exposició feta pel secretari general, han lamentat el “caos” administratiu i han demanat que les auditories que es facin siguin “exhaustives”. També han coincidit a mostrar la seva sorpresa pel fet que Interior no tingués accés a la comptabilitat relacionada amb el contracte d’Iturri i alguns, com En Comú Podem, s’han preguntat si les pràctiques relatades per Amorós són pràctiques “normalitzades”, un fet que ell ha negat. Des de JxCat, Mercè Esteve ha demanat no confondre “procediments irregulars amb actituds delictives” i ha instat a fer valdre la presumpció d’innocència.