Institucions lleidatanes, sindicats i usuaris han exigit de forma conjunta aquest dimecres al Ministeri de Transports restablir els serveis ferroviaris d’alta velocitat Avant entre Lleida i Barcelona d’abans de la pandèmia. Actualment, Renfe ofereix 11 serveis diaris Avant entre les dues ciutats quan al 2019 eren 15 (7 d’anada i 8 de tornada). Els usuaris reclamen, sobretot, recuperar el tren de les 22 hores entre Barcelona i Lleida. A la vegada, demanen preus més barats, especialment per als abonaments. Renfe assenyala que la recuperació dels serveis s’està fent de forma progressiva i que s’ha vist alentida per la covid. La companyia afirma que preveu restablir-los durant el primer semestre d’enguany i situa la demanada entorn del 40%.
Representants de la Taula de treball del servei Avant a Lleida, que aplega institucions, agents socials i econòmics, conjuntament amb la plataforma Usuaris Avant Catalunya han visibilitzar aquest dimecres davant de l’estació Lleida-Pirineus un front comú per reclamar el restabliment de les freqüències entre la capital del Segrià i Barcelona que hi havia abans de la pandèmia. L’acció ha comptat amb la participació de l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo; del president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; del delegat del Govern a Lleida, Bernat Solé, a més de representants sindicals, de la Federació d’Associacions de Veïns de Lleida i usuaris.
Els assistents han qualificat d’insuficients els serveis Avant actuals per atendre les necessitats de mobilitat de les persones que es desplacen entre Lleida i Barcelona. A més, consideren que no suposen una alternativa real a la utilització del vehicle privat ni en freqüències ni en places ofertes ni en preus, en uns trens que ja tenen la consideració d’obligació de servei públic, segons la secretària general de CCOO de les Terres de Lleida, Cristina Rodríguez.
En aquest sentit, usuaris, institucions i sindicats han reclamat implantar els serveis i les tarifes que recull informe elaborat per CCOO ‘Avant Lleida-Barcelona, un tren per a la classe treballadora’, que compta amb el suport de les institucions i entitats lleidatanes. “Si s’executa el projecte, i això es pot fer de manera immediata ja que s’utilitzen els trens d’alta velocitat que ja tenen parada a Lleida i que circulen amb un gran nombre de places buides al trajecte Lleida-Barcelona per l’alt preu dels bitllets, suposaria una oferta entre 15 i 16 circulacions per sentit de serveis purs Avant i places sinergiades en trens d’alta velocitat i de més d’un milió i mig de places en còmput anual”, ha assenyalat Rodríguez.
L’acció també ha servit per demanar una rebaixa dels preus del servei Avant, sobretot dels abonaments, segons ha exposat Albert Fernández, de la plataforma Usuaris Avant Catalunya. A la vegada, ha denunciat les “vibracions” que pateixen els usuaris des que Renfe va canviar els trens. El projecte de CCOO planteja que el preu l’abonament mensual (abonament targeta plus 45) que actualment costa 542,40 euros, passi a costar 285,60 euros i el bo de 10 viatges (targeta plus 10/45) passi dels 204,80 euros actuals als 122,20.
Es calcula que unes 19.000 persones es desplacen diàriament entre Lleida i Barcelona, ja sigui en tren, bus o vehicle privat, segons les dades d’un estudi que es va fer fa us anys. En el cas de l’Avant, abans de la pandèmia, unes 300 persones feien cada dia el trajecte entre Lleida i Tarragona, tot i que ara són menys.
D’altra banda, la Diputació de Lleida ha convocat aquest dijous una nova reunió de la Comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida on es posaran damunt la taula totes aquestes reivindicacions. Així mateix, l’alcalde de Lleida ha explicat que representants de les institucions lleidatanes es reuniran el 24 de febrer amb la secretària general de Transports i Mobilitat del Ministeri per traslladar-li aquestes propostes i reclamacions del territori.
Renfe preveu recuperar els serveis prepadèmia abans de l’estiu
De la seva banda, Renfe afirma que la recuperació dels serveis s’està fent de forma progressiva i que la covid ha endarrerit la incorporació de nous maquinistes. En aquest sentit, assenyala que preveu recuperar a finals del primer semestre d’enguany l’oferta de serveis Avant d’abans de la pandèmia. Des de la companyia, expliquen que la demanda dels serveis Lleida-Barcelona se situa al voltant del 40%, mentre que l’oferta és del 75% si es compara amb la que hi havia abans de la pandèmia.
A la vegada, remarquen que “les hores puntes queden cobertes amb diversos serveis” Avant, que es complementen amb la resta de serveis d’alta velocitat. Tot i això, Renfe apunta que avalua de forma constant el servei “per si fos necessari establir modificacions horàries que s’adaptin als clients”. Des de Renfe destaquen l’aposta per Lleida en els serveis d’Avlo Low Cost, que fan parada a la capital del Segrià, i refermen el compromís per garantir la mobilitat entre Lleida i Barcelona i viceversa, tant a través de l’alta velocitat com del servei de Rodalies.
Així mateix, Renfe afirma que “està preparada per assumir millores en l’àmbit de la rodalia de Lleida, si així ho sol·licités el titular del servei, la Generalitat”. “Si el titular encarregués a Renfe l’augment de freqüències i la realització de nous serveis, podria dur-se a terme en poques setmanes”, asseguren des de la companyia. “En canvi, la solució del titular, amb l’encàrrec a FGC, passa perquè els usuaris hagin d’esperar-se uns anys a veure aquestes millores”, afegeixen.