Infraestructures.cat, l’empresa pública encarregada de l’execució d’obres del Govern i del manteniment dels equipaments, va tancar el 2021 amb un 86% d’execució de les obres pressupostades, segons ha afirmat el president de l’ens, Miquel Buch, en la Comissió d’Economia i Hisenda del Parlament aquest dimecres. El president de l’entitat ha titllat de “raonable” aquesta xifra d’execució. En la seva intervenció, Buch ha detallat que l’any 2021 l’empresa va experimentar un increment “rellevant” d’un 20% en els pressupostos, amb un import del 458 MEUR. Quant al 2022, la previsió d’inversions es va xifrar en 679 MEUR, el que implica un increment del 48% respecte de l’any anterior.
En la mateixa línia, l’exconseller d’Interior ha detallat que Infraestructures.cat es farà càrrec d’una part dels fons europeus invertits en el marc de recuperació per Europa, com són els Next Generation, que engloben els fons React i els fons del mecanisme de resiliència i recuperació (MRR). En aquest sentit, Buch ha apuntat que l’activitat de l’empresa el 2022 s’ha vist impulsada per les actuacions finançades amb fons europeus, “a les que cal respondre amb màxima celeritat pels terminis a què estan sotmeses”. Buch ha concretat que la previsió és que entre el 2021 i el 2026 comportin una inversió finançada de 665 MEUR, dels quals 333,8 MEUR serien fons React, mentre que 330,5 MEUR sortirien dels fons MRR.
Reactivació d’obres “emblemàtiques” com les de l’L9
En la seva intervenció a la Comissió d’Economia i Hisenda, Buch ha volgut posar en relleu que l’ens públic “venia d’una situació de crisi econòmica”, que havia afectat la producció d’obres. L’exconseller ha apuntat que l’empresa va passar d’unes xifres de producció valorades en 2900 MEUR el 2018, a uns valors de 200 MEUR el 2019. En aquest sentit, Buch ha apuntat que la reducció de les xifres s’ha traduït en l’aturada d’obres com les de L9, unes actuacions que ha qualificat “d’emblemàtiques” per Infrestructures.cat.
Tanmateix, el president de l’empresa pública ha assenyalat que “l’actual escenari” permet reactivar les principals obres, com les de la línia que connecta la Sagrera amb Can Zam, i l’Aeroport del Prat amb la Zona Universitària. De fet, fa uns mesos que s’han reprès les actuacions per posar en marxa el tram central de la línia, que connecta el Gomal amb Bon Pastor.
El president de l’ens ha xifrat en 5942 MEUR el cost total de les obres de l’L9, i ha assegurat que “no ha variat des del 2018”. Així mateix, segons Buch, del total invertit, 4968 MEUR són obra executa, 932 MEUR són obra pendent d’execució, concretament les actuacions en el tram 3, i 42 MEUR pertanyen a obra no programada. Així mateix, també ha detallat que els costos de manteniment per l’aturada de les obres a l’L9, que s’ha allargat una dècada, han suposat 7,5 MEUR.