Iberia i Air Europa han acordat la venda de l’aerolínia per 500 MEUR que els propietaris, la família Hidalgo, cobraran en efectiu a partir del 2026, segons ha informat aquest divendres ‘El Confidencial’. Fa un any, les dues parts van tancar l’operació per 1.000 MEUR però la crisi del coronavirus ha canviat l’escenari fins que Air Europa va haver de demanar un rescat a la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) per valor de 475 MEUR. Els consells d’administració del grup IAG –matriu d’Iberia- i la mateixa Iberia van donar aquesta setmana el vistiplau a l’operació, que només queda pendent que el SEPI acceptin renunciar el nomenament de dos consellers que li correspondrien pel préstec concedit.
Segons ‘El Confidencial’, els propietaris d’Air Europa van accedir a renegociar l’acord després de la davallada dràstica del trànsit aeri. Una de les opcions era que el pagament fos en accions d’IAG que no podrien revendre en cinc anys, tot i que finalment serà en efectiu però al 2026. Fa unes setmanes, el passat 3 de novembre, el govern espanyol va aprovar rescatar Air Europa amb 475 milions euros, amb dos préstecs: un participatiu de 240 MEUR i un ordinari de 235 MEUR. El termini per amortitzar-los de sis anys.
Just un any abans, la multinacional IAG anunciava l’adquisició d’Air Europa per 1.000 milions d’euros amb l’objectiu de transformar Madrid en un ‘hub’ que pogués competir amb Amsterdam, Frankfurt i Paris Charles de Gaulle i reposicionar-se en el mercat d’Europa a Amèrica Llatina i el Carib. Aleshores, pocs mesos abans de l’arribada de la pandèmia al continent, Air Europa operava vols regulars nacionals i internacionals a 69 destins, incloses rutes europees i de llarga distància a Amèrica Llatina, els Estats Units, el Carib i el nord d’Àfrica. El 2018 va transportar 11,8 milions de passatgers i va finalitzar l’any amb una flota de 66 avions.