La DGT va enviar els adhesius ambientals basant-se únicament en les dates de matriculació. Així, en quedaven fora els vehicles de benzina anteriors al 2000 i els dièsel anteriors al 2006.
Ara bé, cada marca i cada model és diferent i alguns fabricants per aquelles dates ja s’havien posat al dia en reduir les emissions i complir els estàndards. Hi ha cotxes, doncs, que estan dins dels paràmetres d’emissions permesos però als que no se’ls ha emès l’adhesiu que els permet circular dins de la ZBE de Barcelona.
I és que les dates eren uns paràmetres senzills d’aplicar però inexactes. El que calia era comprovar que complissin les condicions anomenades l’Euro 3 (benzina) o l’Euro 4 (dièsel). Així doncs, la DGT ara ha traspassat aquesta feina a l’usuari.
Tot ha vingut quan alguns propietaris han indagat i s’han adreçat al concessionari on van adquirir el vehicle perquè els diguessin si el vehicle complia amb aquests paràmetres. En veure que sí que els complien, s’han queixat a la DGT que els ha dit el que han de fer. És un petit viacrucis: un cop sabut que hi tenen dret (visita al fabricant) han d’anar a la ITV que els ho admetin i confirmin, o sigui que els canviïn la fitxa tècnica, i aleshores sol·licitar l’adhesiu ambiental a la DGT.
La DGT ha reconegut aquesta inexactitud, aquest error, i està avaluant a quants vehicles i estudia una manera més senzilla per a posar-ho més fàcil.
Doncs, en el cas dels dièsel, de moment, tenen etiqueta B tots els vehicles matriculats a partir del 2006, perquè la DGT considera que compleixen la normativa d’emissions Euro 4. Però hi ha vehicles dièsel anteriors al 2006, a qui no s’ha atorgat etiqueta, que també són Euro 4, perquè els fabricants s’hi van adaptar abans d’aquesta data. I també tindrien dret a etiqueta.
Ningú no ha plantejat el cas invers: vehicles posteriors a les dates sense complir els requisits. Millor que no ho toquem!