Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Fa poc més d’un any, l’actual president de British Airways, Álex Cruz, va assegurar que si hi havia una companyia aèria capaç d’impulsar els vols intercontinentals a Barcelona, aquesta era Norwegian. El temps li ha donat la raó, però és difícil saber si Cruz s’imaginava que la matriu de British, IAG, acabaria creant una companyia per disputar a Norwegian aquests mateixos trajectes.
IAG (‘holding’ que engloba, a més de British Airways, a Vueling, Aer Lingus i Iberia) va anunciar a mitjans de març la creació d’una nova aerolínia de baix cost, Level, dissenyada per competir en el mercat dels vols intercontinentals del Prat. Level oferirà nous trajectes a baix preu a dues ciutats nord-americanes, San Francisco i Los Angeles, a més de Punta Cana i Buenos Aires, a partir del juny. Es tracta de dues de les ciutats a les quals també volarà Norwegian a partir de principis d’estiu, juntament amb Miami i Nova York.
La firma amb seu a Oslo no va dubtar el dilluns passat de titllar la creació de la nova companyia de moviment per “frenar qualsevol intent d’alguna companyia de créixer a Barcelona”. De fet, el cap de Relacions Institucionals de l’empresa, Alfons Claver, assegurava que la creació de Level responia a “l’obsessió” d’Iberia, part d’IAG, per protegir el ‘hub’ Madrid-Barajas.
La política empresarial molt agressiva del ‘holding’ no és una novetat. Molts recorden com, davant l’èxit de Vueling, el conglomerat del que forma part Iberia va optar per crear Clickair, una companyia que es va dedicar a rebentar els preus del mercat, fins que es va debilitar a la low-cost i forçar-la a unir-se al grup IAG.
No obstant això, algunes veus del mercat demanen evitar prejutjar la nova aventura empresarial del conglomerat: “Correspon als dos actors saber si hi haurà suficient demanda per vols com els de San Francisco i Los Angeles, però cal recordar que en el món aeronàutic una major oferta sol incrementar la demanda”, explica a Més Economia Juan Gallego, assessor especialista en aeronàutica de la consultora Icarum.
‘Boom’ de passatgers
L’enfrontament obert pels vols intercontinentals és una conseqüència dels bons resultats de l’aeroport barceloní durant l’any passat. El 2016, les instal·lacions aeroportuàries van acollir a més de 44 milions de passatgers, una xifra rècord. Segons un informe del Consell Internacional d’Aeroports d’Europa, recollit per El Periódico, el de Barcelona és el segon aeroport de més de 25 milions de passatgers que més creix. A la vegada, els viatgers han respost fins ara amb interès a l’aparició de nous vols intercontinentals, ja que els usuaris d’aquest tipus de trajectes havia augmentat de 345.000 a 2.056.968 entre 2005 i 2015.
Així, noms de la indústria com Korean Airlines o Cathay han anunciat nous trajectes cap a Àsia. Norwegian, però, ha sigut la que millor ha sabut aprofitar la situació i planeja posicionar-se ara com a força dominant dels vols de llarg radi de baix cost. L’operadora va experimentar durant l’anterior exercici un creixement interanual del 54%, fins a convertir-se en la quarta major aerolinía de Barcelona.
La ‘low-cost’ ja compta amb 27 rutes a Barcelona, i podria convertir-se en la primera companyia que ofereixi vols intercontinentals tenint la seva seu a l’aeroport del Prat. Per explicar l’aposta de la firma per la capital catalana, Gallego recorda que Noruega és un país amb un mercat molt petit, i que Barcelona disposa de “molt bones infraestructures”.
És difícil saber com afectarà la competició entre les dues marques per captar aquells passatgers interessats en viatjar a Estats Units per preus reduïts. De moment, Level ja ha assegurat que la seva gran avantatge seran els preus, ja que es podrien arribar vendre passatges a destins d’Amèrica del Nord per 99 euros, i es planeja ampliar l’oferta a més ciutats asiàtiques i americanes. Tot i això, des de Norwegian s’ha recordat que la seva marca compta amb “molt bona marca i reputació”.