El fabricant de cotxes xinès Great Wall Motors (GWM) ha rebutjat definitivament invertir a les fàbriques que Nissan deixarà buides d’aquí a menys d’un mes. La marca ha comunicat per carta que es retira de la cursa per substituir l’automobilística japonesa, que va decidir fa un any i mig que marxaria de Catalunya. Els comitès d’empresa han assegurat que tot i que “GWM es retira del procés de reindustrialització” continuen treballant amb “plans alternatius” que ja es van activar en l’última reunió de la mesa de reindustrialització per donar una sortida laboral als prop de 1.700 treballadors que es queden sense feina. La comissió celebrarà una trobada d’urgència aquest dilluns a la 13h30 per consensuar els propers passos. Great Wall Motors era el candidat preferent per ocupar la planta més gran que Nissan deixarà a Catalunya, la fàbrica de la Zona Franca. El fabricant xinès havia plantejat en un inici fer-la servir per a produir vehicles destinats al mercat europeu, on vol fer el salt.
La marca fa setmanes que va expressar que havia perdut interès en el projecte, fet que va provocar una contraoferta per part de les administracions, que finalment no ha donat fruits. Els motius que van donar els xinesos en aquell moment eren que la planta de Zona Franca ara els quedava petita perquè volien fabricar el doble de cotxes del que havien proposat en un inici -300.000 models-, cosa que demanaria més inversió. Finalment, GWM ha acabat comunicant definitivament que es retira el projecte de Nissan ja que la planta no encaixa amb els seus plans d’expansió. “Volen construir una nova fàbrica, més gran que la de Nissan i adaptada al 100% a les seves necessitats”, apunten segons fonts del Departament de Treball.
La conselleria que dirigeix Roger Torrent ha recordat que la de GWM no és únicament l’única opció sobre la taula, i ha promès que treballa “sense descans per assegurar que el procés de reindustrialització de Nissan acabi bé, pels milers de treballadors afectats i pel teixit industrial del país”.
L’opció alternativa per Zona Franca passaria pel hub d’electromobilitat liderat pels catalans QEV Technologies, que volen instal·lar-hi un consorci d’una desena d’empreses relacionades amb la mobilitat zero emissions, entre les quals les sueques Volta o Inzile. La mesa, però, no contempla d’inici atorgar tot l’espai de la planta de Zona Franca al hub. El projecte inicial del consorci implicava quedar-se amb totes les instal·lacions i invertir uns 1.000 milions d’euros. Així doncs, es planteja dividir l’espai perquè l’aprofitin altres empreses que aposten per donar un ús logístic als terrenys de la Zona Franca com la socimi Merlín Properties, que s’ha unit amb el Port; la immobiliària Goodman, la consultora i gestora JLL o la cooperativa alimentària Consum.
Alguns dels candidats han fet públic els seus projectes, mentre que d’altres han preferit no publicitar-los. Per exemple, la immobiliària australiana Goodman va anunciar que apostava per invertir 550 milions en la reconversió dels terrenys per acollir activitat logística i industrial, generant 3.200 feines. Goodman també s’ha postulat per ocupar la planta de Montcada i Reixac, que Nissan també deixarà buida al desembre, amb una “solució global que integri la indústria amb la logística de distribució urbana”. La mesa, però, té oberta una negociació prioritària amb el fabricant de motos Silence per ocupar aquest espai.
Pel que fa a Merlin Properties i al Port de Barcelona va transcendir que el projecte tenia la intenció de crear 4.000 llocs de feina amb un desenvolupament de naus logístiques i industrials al servei portuari, a més d’un Data Center Hiperescala, amb una inversió total de 810 milions d’euros. Fonts coneixedores de la negociació confirmen que continua descartada la proposta del govern espanyol d’optar per un projecte d’indústria militar per al manteniment de vehicles blindats per part de la companyia Tess Defence. Durant l’última setmana, veus dels sindicats com el secretari general de CCOO a Catalunya, Javier Pacheco, han demanat que es reconsiderés aquesta alternativa industrial.