La taula de reindustrialització de Nissan ha escollit els projectes de la xinesa Great Wall Motors (GWM) i la catalana Silence com a candidates preferents per substituir Nissan, segons ha pogut saber l’ACN de fonts coneixedores de les negociacions. La mesa també negociarà les “possibilitats” del projecte del ‘hub’ d’electromobilitat liderat per QEV. La belga Punch cau de la llista final, i per ara no s’hi obriran negociacions, tot i que la candidatura restarà “de reserva”. Els projectes de Great Wall Motors i Silence són compatibles, ja que demanen diferents terrenys dels que ocupa actualment Nissan. De fet, Silence opta només a ocupar les plantes de Montcada i Reixac, i la xinesa opta també a una sola planta: la de Zona Franca. La taula, participada pel govern espanyol, la Generalitat, els sindicats i Nissan, i amb l’assessorament tècnic de KPMG, obrirà ara “negociacions preferents” amb Great Wall Motor i Silence per parlar de les condicions exigides i ofertes per reindustrialitzar les plantes.
En el comunicat final de la taula, també es parla de mantenir negociacions amb QEV Technologies. En tot cas, fonts sindicals la plantegen com a “projecte complementari”, i altres fonts coneixedores afirmen que es manté com a opció per si les converses amb GWM fracassen. De fet, els projectes de GWM i el ‘hub’ de QEV no serien compatibles. Punch es refreda, principalment perquè no és una opció vàlida per a Nissan, que la veu com un rival directe perquè planteja fer furgonetes com la seva, segons ha pogut saber l’ACN.
Amb la decisió d’aquest divendres, el procés no arriba al seu final, sinó que tanca una fase i ara es prioritza la negociació concreta. Tot i això, encara no es descarta cap opció, especialment per si les negociacions no arriben a bon port. La negociació que s’ha d’obrir ara amb els projectes preferents inclou l’encaix de les demandes de cadascuna de les parts. L’objectiu és aconseguir un alternativa viable per als terrenys que ocupa Nissan a Barcelona.
Des del comitè d’empresa de Nissan, han informat que GWM s’ha interessat directament per la planta de Zona Franca però que “estudiarà” la possibilitat d’utilitzar també la de Montcada. L’empresa xinesa, però, té interès real només per Zona Franca, segons fonts consultades per l’ACN. En tot cas, si finalment ocupés també Montcada, cauria l’opció de Silence. El projecte del hub de QEV implicaria l’ús de les plantes grans, i és incompatible amb el de GWM.
Els treballadors alerten que la fase que s’obre ara “ha de ser ràpida”, amb finals d’octubre com a data per poder assolir un acord. Per això, hi ha diversos escenaris dissenyats per segons com avancin les converses. La propera reunió de la taula de reindustrialització està prevista per principis de novembre. “Des dels comitès d’empresa no escollirem ni definirem com a guanyador cap projecte sense abans assolir un acord definitiu en línia amb les condicions que sempre hem demanat: garantia de feina i condicions laborals”, ha indicat el comitè d’empresa en un comunicat.
En el comunicat posterior a la reunió, la mesa de reindustrialització remarca que “no s’ha descartat cap de les propostes presentades ja que tots els projectes compleixen les expectatives de les parts i asseguren l’opció de poder negociar el futur de les plantes de Nissan a Barcelona i els llocs de feina actuals”. “S’està treballant de manera seriosa i consensuada d’acord amb el calendari previst. Hi ha projectes industrials i opcions de futur per les plantes de Nissan. Som optimistes”, ha assegurat el secretari general d’Indústria del govern espanyol, Raül Blanco.
Des del Govern, la directora general d’Indústria, Natàlia Mas, ha destacat la feina “intensa però discreta” de la mesa, que ha escollit per a la negociació preferent GWM “sense descartar cap dels altres projectes”. “Nissan està totalment oberta en aquesta negociació amb un únic objectiu: aconseguir la reindustrialització de les plantes a Barcelona. Estem convençuts que podrem trobar solucions beneficioses per totes les parts”, ha afirmat Frank Torres, vicepresident regional executiu de Transformació de Negoci i relacions amb l’Aliança de la regió AMIEO i responsable d’operacions industrials de Nissan a Espanya.