Eduard Fernández (@eduard_bcn)
El secretari valencià d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, ha defensat avui a Brusel·les la necessitat de construir un túnel passant per València, que afavoreixi la reordenació ferroviària de la ciutat i eviti que la regió es converteixi en un nou coll d’ampolla del Corredor Mediterrani. Es tracta d’un projecte que el govern espanyol va excloure d’un informe destinat a la Unió Europea, que recollia els principals impediments per desenvolupar el transport de mercaderies i passatgers en ferrocarril a la zona.
Malgrat això, Boira ha explicat avui a Radio Valencia que “confia en la paraula” del ministre de Foment en funcions, Rafael Català, que es va comprometre a defensar la solució demà davant la Unió Europea durant una reunió sobre el Corredor Mediterrani, tot i les anteriors omissions. Boira ha reiterat, a la vegada, que la responsabilitat de construir la infraestructura és “exclusiva del Ministeri de Foment”, i ha qualificat la falta d’informació a Brusel·les d’”inadmissible”.
Afectació al trànsit ferroviari
El nou projecte inclou una comunicació subterrània d’ample mixt europeu i ibèric entre l’Estació del Nord de València i la sortida del Túnel de Serreria, al barri del Cabanyal. Així, s’evitaria el col·lapse d’aquesta infraestructura, que actualment aglutina tota la circulació ferroviària de la zona, i aconseguiria independitzar el trànsit de mercaderies del de passatgers de trens de Rodalies i l’alta velocitat.
“Si en un futur el Corredor Mediterrani es desenvolupa tal i com tots desitgem, en un temps tot [el trànsit] hauria de passar pel Túnel de Serreria, amb la qual cosa no tenir totes les infraestructures necessàries afectaria al trànsit del sud d’Europa”, ha explicat avui Boira. La solució logística va ser pactada entre el govern valencià, la capital valenciana, i el Ministeri de Foment originalment el 2003.
La Generalitat valenciana ha criticat que altres estats europeus sí que han informat de problemes similars de ciutats com Torí, Lió o Milà en l’esborrany d’un nou document sobre els diversos corredors ferroviaris europeus, que inclou un llistat de projectes que cada estat considera prioritaris. Segons l’executiu autonòmic, si no s’inclou el túnel passant a la versió final de l’estudi, serà difícil accedir a fons europeus per construir el projecte.