Redacció
El govern espanyol sembla entossudit en ensopegar dues vegades amb la mateixa pedra, per molts diners que això suposi als contribuents. El Ministeri de Foment va anunciar ahir que tornarà a treure a concurs les autopistes radials de Madrid rescatades, que han caigut en processos de concurs de creditors a causa de la seva inviabilitat econòmica durant els últims mesos, i han generat un deute que podria arribar als 5.000 milions d’euros, segons el sector.
Malgrat els desastrosos resultats econòmics durant els primers anys de funcionament, el responsable de Foment, Iñigo de la Serna, va assegurar ahir que les infraestructures són “viables”, i que espera que la nova licitació serveixi per afrontar el deute generat per la clàusula de responsabilitat patrimonial de l’administració en l’anterior ocasió, recollia La Vanguardia.
“Són viables si no es té en compte la seva ‘motxilla’, generen un benefici brut d’explotació positiu i alguna d’elles presenta un augment de trànsit mensual de casi el 20%”, afirmava De la Serna. D’altra banda, el líder del PP confessava que les negociacions amb diversos “fons voltors” per arribar a un acord sobre un possible rescat públic havien fracassat.
Mala planificació
Malgrat les renovades esperances del titular de Foment, el principal problema de les autopistes radials de Madrid és de difícil solució, ja que la majoria són paral·leles a d’altres vies gratuïtes, que són escollides pels conductors. La construcció de les vies, planificades durant el govern de José María Aznar, es va encarir a causa de l’increment de les indemnitzacions que les constructores van haver de pagar pels terrenys expropiats, un fet que va acabar beneficiant a alguns dels principals latifundistes espanyols, i a familiars del dictador Francisco Franco.
D’altra banda, un cop inaugurats, els accessos han registrat de mitjana una intensitat de circulació del 5% respecte les alternatives gratuïtes paral·leles, segons un estudi del Cercle Català de Negocis. A la vegada, el fracàs de les radials farà que l’estat hagi d’abonar una indemnització a les propietàries de la concessionària Accessos de Madrid, que inclouen Bankia, Abertis, i les constructores ACS i Sacyr, i al qual s’espera fer front amb les noves privatitzacions.
Per saber-ne més: