Redacció
Noves mesures reguladores per acontentar el sector del taxi, que s’ha mobilitzat de manera massiva durant les últimes setmanes. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, presentarà avui a la reunió de Govern un decret llei per tal d’evitar l’intrusisme en l’activitat per part dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC).
La regulació establirà un registre dels cotxes VTC per garantir que facin la feina que els correspon i no de taxi, l’obligació de de portar un adhesiu identificador al parabrisa, i un règim sancionador pels que incompleixin la norma. Les llicències VTC són usades per plataformes com Cabify o Uber per oferir viatges als passatgers.
Segons recull l’ACN Rull va criticar ahir “l’inacció” del Ministeri de Foment davant la problemàtica, que ha portat al sector del taxi a realitzar diverses mobilitzacions al carrer a tot l’estat. La setmana passada, centenars de conductors del gremi van col·lapsar l’entrada de Gran Via de Barcelona i els accessos al Port de la ciutat amb una marxa lenta.
El decret llei imposarà una moratòria de dos anys per la venda d’aquestes llicències al mercat, per evitar possibles vendes “especulatives” dels permisos. De les 3.000 llicències que poden ser expedides a Catalunya, 800 han estat reservades per la firma Ares Capital, de l’empresari Ortigüela Tellería.
La nova legislació podria aparèixer publicada al Diari Oficial de la Generalitat aquesta mateixa setmana.
Monopoli polèmic
Tot i que el Govern s’hagi posicionat a favor dels taxistes, la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) fa temps que reclama la liberalització total del sector. L’organisme ja ha advertit que les restriccions causen sobrepreus del 12,3% en els trajectes, i la pèrdua de fin sa 61,4 milions d’euros l’any als passatgers. De fet, es tracta d’un mercat que sembla petit i saturat: les llicències per conduir un taxi han augmentat de preu un 500% en el mercat secundari entre 1987 i 2016.