El carrilet era una línia de ferrocarril que unia Manresa amb Berga i Guardiola de Berguedà. Un trajecte de prop de 70 quilòmetres que passava per les moltes colònies industrials que hi ha a la vora del Llobregat. En desús des de fa anys, en alguns llocs ha quedat totalment tapat per les infraestructures que s’han anat construint, però en d’altres, com a Gironella, encara és visible per on passava. Ara l’Ajuntament s’ha proposat recuperar-lo i convertir-lo en una via verda. De moment, ja té l’avantprojecte des de la colònia de Viladomiu Nou fins a l’entrada sud de Gironella i, aquest mes de febrer licitarà el primer tram. També vol implicar els municipis veïns de Casserres, Puig-reig i Olvan per allargar l’itinerari fins als 15 quilòmetres.
La recuperació del carrilet a Gironella es farà en quatre trams i el primer que veurà la llum serà el tram entre les colònies de Cal Bassacs i Viladomiu Vell. Està previst que aquest mes de febrer surti a licitació. L’Ajuntament ja té el projecte executiu amb un pressupost de prop de 250.000 euros, dels quals 200.000 es finançaran amb una subvenció dels pressupostos de l’Estat. La idea és que sigui realitat l’any 2024.
L’alcalde de Gironella, David Font, explica que, amb el carrilet, “es recupera un patrimoni del passat amb una mirada cap al futur” i afegeix que la iniciativa permetrà “reconnectar les quatre colònies industrials del terme, redescobrir i donar a conèixer aquest llegat industrial”.
El Konvent de Cal Rosal ha col·laborat en l’assessorament paisatgístic de l’obra, ja que es tracta d’un projecte de recuperació d’espais vinculats al patrimoni i a la història de les colònies industrials. En aquest sentit, han proposat que es respecti la vegetació ja existent i s’incorporin plantes de ribera de baix consum hídric. El despatx d’arquitectura Sideral és l’encarregat de dur a terme el projecte.