Eduard Fernández (@eduard_bcn)
El secretari d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori del País Valencià, Josep Vicent Boira, va assegurar ahir que exposarà a la Unió Europea les conclusions d’un informe de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que critica el retard en les obres del Corredor Mediterrani.
L’estudi, presentat el 28 de desembre passat, destaca que el 2014 només un 38% del recorregut comptava amb un ample de línia internacional, i que encara hi ha diverses seccions de via única que creen colls d’ampolla, com la secció Vandellòs-Tarragona, Reus-Saragossa o Alancant-Murcia. A la vegada, la senyalització necessària només està habilitada en un 25% de la infraestructura, i tan sols es permet la circulació de trens de la llargària mínima requerida per la Unió Europea en un 9% del corredor.
“A Europa hi ha massa optimisme respecte al Corredor Mediterrani”, va explicar Josep Vicent Boira a Levante, que va assegurar que es traslladaran les dades de la CNMC al Forum Europeu del Corredor Mediterrani. Boira, a més, va recorda que l’Estat compta amb 13 anys per finalitzar les obres, i que només ho aconseguirà si destina noves inversions “molt ràpidament” a la infraestructura.
Según la Comisión Europea, el Corredor Mediterráneo debe estar finalizado al 100 % en 2030. @fomentogob ya se puede poner las pilas. Tic-tac https://t.co/9CmBPhawYS
— Josep Vicent Boira (@JosepBoira) 4 de gener de 2017
El responsable d’Obres Públiques valencià també ha destacat que l’estudi no recull altres deficiències importants de la via de comunicació, com la falta de connexió de la línia d’ample internacional amb els ports de València, Sagunt i Castelló. A la vegada, Boira ha ironitzat sobre l’anunci d’ahir del ministre de Foment, Iñigo de la Serna, sobre l’obertura del Corredor Mediterrani del nou tram entre Vandellòs i Tarragona l’abril de 2018, una promesa que ja va realitzar la seva antecessora en el càrrec.
El 16 de abril de 2016, la ministra Pastor anunció ya recorte 35 minutos el trayecto Barcelona – Valencia para… 2017! El mismo anuncio.
— Josep Vicent Boira (@JosepBoira) 5 de gener de 2017
El transport de mercaderies per tren, inviable
La principal conclusió del text és que el transport de mercaderies ferroviari, que ocupava el 2015 una quota de mercat del 5%, no pot competir a l’estat espanyol amb la modalitat viària. La CNMC critica que la xarxa ferroviària necessita “importants inversions” per millorar la seva competitivitat, i critica que el govern espanyol hagi destinat les principals partides al sector a desenvolupar una xarxa d’alta velocitat.
L’organisme conclou que la situació actual de les línies de tren fa impossible que el transport ferroviari competeixi amb el de carretera, que compta tan sols amb un 20% de rutes de peatge, i una “major qualitat” en les infraestructures.