Redacció
Les celebracions pel 25è aniversari de la connexió d’alta velocitat entre Sevilla i Madrid han posat de manifest de nou les diferències d’inversió del govern de Madrid entre les diverses regions de l’estat espanyol. Així ho ha ressaltat en un tuit el secretari valencià d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Josep Vicent Boira, que comparava la rapidesa per millorar el servei de l’AVE entre Sevilla i Còrdoba amb la lentitud per completar la unió ferroviària entre Tarragona i Vandellós, un tram clau pel Corredor Mediterrani:
Información pública 2015, anuncio 2017 y licitación en 2018. En la de Vandellós, inicio obras 2000 y sin servicio. https://t.co/kdXi9XMk0w
— Josep Vicent Boira (@JosepBoira) April 24, 2017
“Informació pública 2015, anunci 2017 i licitació en 2018. En la de Vandellós,inici de les obres 2000 i sense servei [sic]”, piulava. D’aquesta manera, Boira confrontava les noves obres en el tram entre Sevilla i Còrdoba, que van començar a planejar-se el 2015 i estaran finalitzades el 2018, amb l’obertura del servei ferroviari entre Vandellós i Tarragona, que va iniciar la seva construcció l’any 2000 i que, després de nombrosos retards, ha de començar a funcionar l’any que ve.
Es tracta d’una diferència de temps difícil d’explicar, ja que els 64 quilòmetres de trajecte ferroviari a Catalunya són una peça clau del Corredor Mediterrani, i reduiran en 35 minuts la connexió entre Barcelona i València. Tot i això, la infraestructura seguirà comptant amb ample de via ibèric, lluny dels estàndards requerits per un funcionament òptim de la connexió amb Europa.
Fons europeus a Madrid
Boira no va dubtar a denunciar el febrer passat que part dels fons europeus destinats al Corredor Mediterrani servissin per finançar obres a Madrid. Des de la Generalitat valenciana es difonia un informe del coordinador del Corredor Mediterrani que inclou, entre les millores claus per posar en funcionament la xarxa de comunicació un accés d’alta velocitat a Barajas, un nou túnel entre les estacions d’Atocha i Chamartín o la millora dels enllaços ferroviaris entre Madrid i Algesires. “Madrid sempre guanya. I quan el Ministeri de Foment parla d’inversions en el Corredor Mediterrani pot estar parlant del túnel Atocha-Chamartín”, sentenciava Boira per Twitter.
Tant la Generalitat com experts catalans, a més, dubten que les promesa del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, d’invertir 4.200 milions d’euros per millorer les infraeastructures catalanes fins el 2020 es compleixin.