El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha advertit que el corredor mediterrani pot tenir problemes de capacitat “d’aquí a set o vuit anys” un cop la infraestructura ja estigui enllestida, i ha demanat “alçar la mirada” i pensar a llarg termini. En aquest sentit, ha proposat crear el tercer fil a Portbou o un corredor específic de mercaderies. “Quan comencin a sortir trens dels ports de Barcelona, València, Castelló, Cartagena… estic convençut que tindrem problemes”, ha afegit Gavín en la 8a edició de les jornades sobre el corredor organitzades per ‘Expansión’. Per la seva banda, la presidenta d’FGC, Marta Subirà, ha refermat el compromís d’aspirar a unir en alta velocitat Catalunya i Occitània, entre d’altres.
Gavín argumenta que si en els pròxims set o vuit anys s’han de concretar les connexions cap al País Valencià i més cap al sud és el moment de començar a pensar en la capacitat del corredor mediterrani perquè aquesta infraestructura no és col·lapsi. A l’increment del trànsit de mercaderies, cal afegir-ho també un major ús del tren per part dels passatgers o el possible retorn dels trens nocturns.
En aquest sentit, ha defensat que si cal fer una revisió de la infraestructura es comenci a fer ja que són “projectes molt complexes” i que costen molts anys de redactar. A més, ha continuat, hi ha els tràmits mediambientals i després s’han d’executar. Gavín s’ha mostrat partidari de “prioritzar” les connexions amb els ports, ja que està “molt endarrerida” així com amb grans empreses com Seat o centres logístics. Ha recordat que fa un any es van signar els protocols amb el Ministeri de Transports, Adif i el Port de Barcelona pels accessos viaris i ferroviaris, que no estaran enllestit fins al final d’aquesta dècada.
El secretari de Territori i Mobilitat ha fet aquestes declaracions en la taula rodona ‘El corredor com a via de creixement de les CCAA’ de les jornades organitzades per ‘Expansión’ celebrades aquest dijous a Barcelona, al costat del conseller de Foment i Infraestructures, José Ramon Díez de Revenga; el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España i el viceconseller de Foment, Infraestructures i Ordenació del Territori d’Andalusia, Mario Muñoz-Atanet.
Díez de Revenga s’ha preguntat quina utilitat té invertir quantitats milionàries en el corredor si després s’ha de continuar utilitzant el camió. “Tenim una demanda latent que no té alternativa”, ha comentat el conseller murcià, que ha assegurat que si la seva comunitat disposés del tren en podria enviar una quarantena carregat de fruites i hortalisses. A més, ha pronosticat que el retorn del comboi podria servir per subministrar peces a empreses com Seat o Ford. Amb tot, ha dit, no només en sortiria beneficiada la Comunitat de Múrcia sinó també el País Valencià i Catalunya.
Subirà referma l’aposta per l’alta velocitat
La presidenta de FGC, Marta Subirà, ha refermat l’aposta que ja va expressar el seu predecessor, Ricard Font, d’operar l’alta velocitat entre Catalunya i ciutats com Tolosa de Llenguadoc, Montpeller i Perpinyà, així com les quatre capitals catalanes i els tres aeroports catalans. Podria ser, ha precisat, com a gestors directes com en col·laboració amb una altra companyia. De fet, és un dels objectius inclosos en el nou contracte programa que signarà al companyia en breu amb la Generalitat.
Subirà, que ha participat la taula ‘La necessitat real del corredor ferroviari del Mediterrani’ també ha lamentat que els tallers de FGC de Rubí i Martorell no es puguin connectar al corredor, tot i ser un projecte que té uns 30 anys. “El pressupost no és excessiu i no s’executa per raons purament de bloqueig administratiu”, ha denunciat la presidenta de FGC, que veu aquesta situació “incomprensible”. Segons ha afegit, aquesta connexió beneficiaria a FGC i als desenvolupament d’activitats complementàries al voltant del corredor.
Al seu torn, el president del port de Barcelona, Damià Calvet, ha comentat, sobre el corredor, que hi ha un “cert esgotament social, econòmic i inclús personal” al voltant de la infraestructura. En aquest sentit, ha afirmat que hi ha hagut “grans decepcions” després que al gener i del 2011 s’inaugurés l’alta velocitat fins a Perpinyà i no s’avancés gaire més. “Tan gran és la necessitat que també tenim grans esperances”, ha afegit al mateix temps. Calvet també ha defensat que es pugui aplicar un tercer fil entre Figueres i Portbou per evitar colls d’ampolla al túnel del Pertús i ha comentat que vol demanar a Adif un estudi de gàlibs per crear una autopista ferroviària entre Barcelona i Madrid.