El president de FGC, Ricard Font, ha assegurat aquest dimarts que si un 25% dels entre 460.000 i 500.000 conductors que entren i surten diàriament de l’àrea metropolitana de Barcelona optessin per un transport més sostenible com el tren caldria un altre operador ferroviari. Segons Font, que ha participat a la taula organitzada per la Cambra de Barcelona ‘Per què Catalunya pot ser un ‘hub’ industrial de referència?’, la reducció d’aquest 25% de conductors suposa un “gran repte” i més ara quan el transport privat pot augmentar mentre que no hagi vacuna contra el coronavirus.
Pel president de FGC, la indústria ferroviària té una perspectiva de futur “absolutament positiva”. Font ha assenyalat que entre l’entrada i la sortida d’aquests conductors en circumstàncies normals suposa un milió de desplaçaments diaris i que només agafant una quarta part que optés per una mobilitat més verda, s’acostaria a les xifres d’usuaris dels operadors ja existents com FGC (350.000 validacions aproximadament) o Rodalies de Renfe (450.000).
“L’esforç que hem de fer pel que és una indústria ferroviària d’alta capacitat és una perspectiva positiva des del punt de vista de la industrialització”, ha comentat Font, que també ha situat les grans empreses públiques com el tractor de la mobilitat i ha recordat la futura liberalització del transport ferroviari d’alta capacitat a l’Estat, amb l’entrada de SNCF i Trenitalia. En aquest sentit, ha tornat a expressar la seva intenció que d’aquí uns anys que FGC pugui entrar en la competència per operar trajectes entre Occitània, Catalunya i els País Valencià.
D’altra banda, el president de FGC també ha destacat la tendència creixent de la mobilitat ferroviària arreu del món i que abans de la pandèmia ja se situava en uns perspectives d’increments per als pròxims anys del 38% en nombre de passatgers i del 50% en mercaderies fins el 2025. Concretament, l’Estat es troba en la cua en la quota modal del ferrocarril, al voltant d’un 3% en transport de mercaderies, i només pels països situats en illes com Malta i Irlanda i Grècia, condicionada pels arxipèlags.
En la mateixa taula roda, celebrada de forma telemàtica, hi ha participat la directora general d’Indústria de la Generalitat, Matilde Villarroya, que ha subratllat que la indústria de la mobilitat és un dels motors principals a Catalunya i que és el sector que origina més volum de negoci, tant per les inversions de fora com per l’activitat generada localment. A més, ha elogiat la qualitat de les infraestructures –amb més de 280 punts de recàrrega existents per a motos a Barcelona i situada en la desena població a nivell global- i els serveis de mobilitat compartida ja existents, amb nombroses plataformes de cotxes, bicicletes i motos compartides i l’entrada en aquest sector, per exemple, d’indústries com Seat a través de Respiro.
“Això ens està posicionant en aquests grans desafiaments”, ha recalcat Villaroya, que ha assegurat que les empreses estrangeres del sector de l’automoció “estan trucant a la porta”, tot i que no ha concretat més detalls per motius de confidencialitat. “Els projectes d’inversió estrangera no fructifiquen d’un dia per l’altra i estem treballant en això”, ha afegit.
El Hub Industrial de la Mobilitat ja ha rebut 45 projectes
Prèviament, el president de la Cambra de Barcelona, Joan Canadell, ha explicat que fins ara s’han rebut 45 iniciatives i projectes per al Hub Industrial de la Mobilitat i que l’ens ja està analitzant. Canadell ha celebrat el “molt bon ritme”, a dos projectes per dia de mitjana des que es va anunciar la iniciativa, i ha fet una crida a incorporar-ne més.
“Volem anar més enllà, pensem que aquest ‘hub’ va agafant força i és una oportunitat única per demostrar als constructors de vehicles internacionals i de solucions per la mobilitat perquè vegin Catalunya com un referent o on cal invertir”, ha subratllat el president de la Cambra de Barcelona. “Si ens ho proposem podem captar inversions potents gràcies a la iniciativa pública i privada”, ha afegit.
En la inauguració de la jornada, també hi han participat els consellers de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet; i d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón. Calvet ha expressat el suport de la Generalitat a la creació del hub i ha destacat que la mobilitat sostenible és una “obsessió del Govern”. “Són conceptes fàcils d’expressar i teoritzar però més difícil de concretar”, ha comentat Calvet, que ha indicat que “tota iniciativa que ens ajudi a concretar de quina manera evolucionar conceptes a realitats serà molt benvinguda”.
Per la seva banda, la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón ha remarcat que Catalunya és un “territori proactiu i creatiu” i ha reiterat la importància de la col·laboració público privada. A més, ha ressaltat que la indústria de la mobilitat és un sector estructural i que malgrat l’anunci de tancament de Nissan Catalunya és “líder en la indústria que definim com a innovadora, sostenible i oberta al món”.