El president FGC, Ricard Font, ha apostat pel ferrocarril com a via d’entrada per a les mercaderies del comerç electrònic al centre de Barcelona i que l’última milla es faci amb mitjans sostenibles. En una conferència a Executive Forum, Font ha explicat que es tractaria d’aprofitar les bases que l’empresa té a l’entorn de la B-30 perquè hi descarreguin els grans camions i fer arribar les mercaderies al centre en tren. De fet, ha dit que és un projecte en el què ja treballa FGC un cop les línies metropolitanes quedin unides per l’L8. El president de la companyia també ha reclamat una inversió “ràpida, intensiva i amb col·laboració público-privada” per lluitar contra el canvi climàtic. En una conferència a l’Executive Forum, el president de la companyia ha comentat que després del projecte d’unió entre les vies Llobregat Anoia i del Vallès a través de l’L8, fins al 2028 –que fa uns dies es va saber que s’endarreriria uns dos anys per canvis en el projecte- quedaran vies disponibles per poder fer aquest transport.
Font ha recordat que el transport de mercaderies en tren no és cap novetat i que a principis del segle XX ja es feia per dur la premsa i productes de Barcelona al Vallès aprofitant la línia de ferrocarril. Ara, amb l’auge del comerç electrònic, es vol recuperar aquesta modalitat, segons ha dit, i treure moltes de les furgonetes de repartiment dels accessos i centre de la ciutat. “El pitjor que podria passar és fer un esforç molt important per reduir un 25% de l’ús del vehicle privat i incorporem un 50% de distribució del comerç electrònic, seria fatal. Aquí el tren tornar a tenir una oportunitat molt important”, ha insistit. També ha reivindicat el tren com a sector “clau” per a la lluita contra el canvi climàtic i ha citat, per exemple, l’aposta de la UE perquè els viatges del voltant de tres hores de durada es facin en tren i es deixin els trajectes més llargs per l’avió i que els transports de mercaderies superiors als 1.000 quilòmetres es facin a través de les autopistes ferroviàries.
Font ha lamentat que sobre el canvi climàtic “ja no hi ha temps”. “Estem en temps de descompte. (…) Si ens prenguéssim tan seriosament el canvi climàtic com la pandèmia estaríem en el bon camí”, ha comentat el president de FGC, que ha demanat a la UE que un cop superada la pandèmia ofereixi “alternatives i possibilitats” per fer font al canvi climàtic. “Amb lleis, limitacions i restriccions i només pensant en bateries o resoldrem el problema. El problema és que hem de fer una inversió intensiva, ràpida i en col·laboració público privada; i si el tren no és la solució que sigui el que sigui”, ha continuat el president de FGC, que ha alertat que no es pot continuar amb el pas de 12.000 camions diaris per sentit a la Jonquera.
En la seva intervenció, Font ha elogiat la presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera, pel procés de liberalització de l’alta velocitat, que en els propers mesos i anys permetrà l’entrada de dos nous operadors, i el pas que suposa en la lluita contra el canvi climàtic. Aquest fet repercutirà, ha dit, en un increment de l’ús del tren, de més freqüències i una rebaixa de preus dels bitllets, i ho ha comparat amb la liberalització del sector aeri en el seu moment. Pel president de FGC, Pardo de Vera ha estat un exemple de com “rendibilitzar” un actiu públic i ha afegit que la liberalització també es traduirà en una “oportunitat per al desenvolupament de la indústria ferroviària”.