Com acabaran els números de la nova mobilitat és un espai d’estudi i de propostes. En una anterior notícia dèiem que el transport es recupera molt lentament i el president de FGC, Ricard Font, ha pronosticat que un dels “canvis estructurals” en l’escenari post-covid es traduirà en una reducció de la mobilitat d’entre un 10% i un 15% per la consolidació del teletreball, del qual ha dit que s’anirà “imposant” però que no “serà massiu”.
A més, arran de la crisi econòmica i del creixement de l’atur pot arribar a caure un altre 10% o 15% però Font s’ha mostrat convençut que aquests viatgers es recuperaran perquè es tracta d’un factor conjuntural. El president de FGC també ha apostat per un “aplanament de l’hora punta” per evitar aglomeracions al transport públic i que empreses, escoles i sectors com el comerç i la restauració reformuli horaris i torns.
Font confia que després de la crisi econòmica derivada de l’emergència sanitària la mobilitat perduda es recuperi, sempre i quan, ha dit, que l’evolució de la pandèmia sigui bona. “Si hi ha un rebrot a la tardor o l’any que ve serà més difícil i significarà més atur”, ha advertit en una conferència telemàtica organitzada per l’agència Intermèdia.
Segons ha afegit, amb la crisi sanitària i el confinament s’ha constatat que hi havia casos en què la mobilitat era “ineficient”, com l’haver de mantenir una reunió presencial. En aquest sentit, també considera que la mobilitat professional es reduirà de “manera important”, tot i que se seguirà viatjant per obrir nous mercats o visitar clients i proveïdors i que per exemple les fires continuaran però seran menys massives, més especialitzades i inclouran platós de televisió perquè siguin retransmeses a nivell global.
Altres canvis estructurals que arribaran, segons Font, és la digitalització –amb la desaparició del diner físic per pagar els bitllets- i la intermodalitat, amb el creixement de plataformes i més ‘park&rides’, que “seran més necessaris que mai” davant la reducció dels espais a les ciutats per al vehicles privats. En aquest sentit, ha dit que les estacions han de ser més intermodals i que els serveis que motos, cotxe si bicis compartits han de “fer una explosió”.
D’altra banda, Font també ha citat com una de les prioritats la mobilitat interurbana, ja que la meitat encara es fa en vehicle privat i la que causa més contaminació, davant la micromobilitat a l’àmbit metropolità, amb índex molt més elevats d’ús del transport públic, la bici o els desplaçaments a peu. Pel que fa a la mobilitat compartida, ha apuntat que “evidentment” que creixerà perquè un cop se superi la “manca de confiança” i com a alternativa al cotxe privat.
Font també ha situat la connectivitat i el 5G com un altre dels pilars fonamentals en la mobilitat. Sobre el 5G, ha assegurat que es tracta d’una tecnologia que “haurà de fer un salt exponencial” i que “no pot esperar”, mentre que per al transport públic “haurà de ser un requeriment”.
En la seva intervenció, el president de FGC també ha apostat per reformular l’hora punta perquè la gran majoria de viatgers es concentri només entre set i nou del matí i ha cridat al Govern, les patronals i als sindicats a acordar una revisió de torns i horaris a les empreses, comerços, escoles, universitats i restaurants, entre d’altres. Segons Font, permetria oferir un millor servei públic al mateix temps que es compleixen les ordres de les autoritats sanitàries.
“El pitjor que ens podria passar és que es perdi la confiança en el transport públic”, ha sentenciat Font, que ha augurat que davant d’aquest escenari el viatger optés pel transport privat. Si això, passés, però, el president de Ferrocarrils ha afirmat que seria “conjuntural” i s’acabaria recuperant aquesta quota d’usuaris quan s’aconseguís la vacuna per prevenir el coronavirus.