Dijous, 12 de desembre del 2024

FGC espera reduir 800 tones de gasos d’hivernacle amb l’electrificació de 12 busos que aporten usuaris a les línies

Les empreses concessionàries invertiran 7 MEUR d'euros per substuïr els vehicles per elèctrics durant el 2021

|

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) espera reduir 800 tones de gasos d’hivernacle gràcies a l’electrificació dels busos que aporten usuaris a sis estacions de les línies Llobregat-Anoia i del Vallès. A partir del 2021, els 700.000 passatgers que facin servir cada any un bus per arribar a les estacions de Sant Vicenç, Piera, Capellades, Olesa, Bellaterra i Can Sant Joan (Sant Cugat) ho faran en un vehicle elèctric. En total, es canviaran 12 autobusos que ara són dièsel; quatre d’ells són articulats de 150 places; dos són autobusos clàssics de 80 places i els sis restants, minibusos de 30 places. L’abastiment elèctric es farà de nit en tots els casos. En el cas dels autobusos grans, també es carregaran a l’estació de destí, Can Sant Joan.

El pantògraf per a la càrrega ràpida a l’estació vallesana tindrà un cost per l’empresa pública de 300.000 euros. La resta de la inversió serà de 7 milions i l’assumiran les empreses concessionàries –Soler i Sauret, Transports Generals d’Olesa, Montferri, Marfina i Moventis–. Segons ha explicat el president de FGC, Ricard Font, en una roda de premsa, Ferrocarrils i la Direcció General podrien facilitar el finançament d’aquestes substitucions si l’empresa necessita ajuda.

Els trajectes que hauran de fer els autobusos seran d’entre 3 i 8 quilòmetres, menys en el cas de Piera, on la distància és de 16 quilòmetres. En tot cas, Font ha explicat que “són recorreguts que ens permeten fer una aposta per la transformació d’autobusos dièsel a elèctrics”. Segons ha dit, els vehicles es començaran a comprar a principis de l’any que ve.

El secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, Isidre Gavín, també present a la roda de premsa, ha destacat que per tirar endavant amb la descarbonització i la transició energètica calen “accions concertes” més que “discurs”. “Aquesta és una mesura que no té el volum d’altres”, ha admès, “però és la suma de moltíssims canvis d’hàbits, de moltíssimes polítiques i de moltíssimes accions”. A més, també ha remarcat que la intermodalitat sostenible és una “iniciativa innovadora”.

I és que, segons els càlculs de FGC, amb la descarbonització de la xarxa de busos d’aportació es reduirà un 5% l’emissió de gasos d’efecte hivernacle que provoquen les línies de tren de l’empresa pública; una quantitat que equival al que emet un municipi de 3.000 habitants; a la feina de 183.000 arbres i a l’efecte d'”un parc i mig de Collserola”, ha exemplificat Font. Aquesta iniciativa s’uneix a d’altres que l’empresa ha emprès com la substitució per llums led de tota la il·luminació dels combois. En total, FGC ha aconseguit reduir un 72% el volum de gasos que emetia.

El director general de Transports de la Generalitat, David Saldoni, ha afirmat que la mesura és “una aposta decidida del Govern” per construir un model intermodal descarbonitzat i per seguir reforçant els FGC, una empresa “líder” i que demostra que “quan la Generalitat té competències” presta els serveis “amb qualitat i èxit”.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483