L’associació de consumidors Facua ha presentat aquest dilluns una denúncia contra sis companyies aèries que es neguen a reemborsar l’import dels vols cancel·lats a causa del coronavirus. Les acusacions afecten Air Europa, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Transavia i United Airlines. Aquestes denúncies se sumen a les que Facua ja va presentar contra Vueling i Air France durant les últimes setmanes. L’associació ha presentat les reclamacions davant l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i davant la Direcció General de Consum del Ministeri de Consum, instant les aerolínies que compleixin amb el que estipula la llei.
Segons Facua, les companyies aèries denunciades estan vulnerant el reglament número 261/2004 del Parlament Europeu, que estableix una sèrie de normes sobre la compensació i assistència dels passatgers d’avió en cas que se’ls denegui l’embarcament o se’ls hi hagi cancel·lat un vol. L’article 8 d’aquest reglament, segons destaca Facua, fixa que les companyies aèries han d’oferir els passatgers que hagin patit la cancel·lació d’un vol “el reemborsament en set dies del cost íntegre del bitllet al preu al qual es va comprar”.
Per l’associació de consumidors, l’incompliment d’aquesta normativa suposa “una limitació del dret dels consumidors i, per tant, les aerolínies també podrien estar incorrent en la imposició d’una clàusula abusiva segons estableix la Llei General per la Defensa dels Consumidors i Usuaris”.
Tal com detalla Facua a través d’un comunicat, Air Europa, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Transavia i Air France només ofereixen un canvi en les dates del vol o el bescanvi d’un bo per l’import del bitllet. United Airlines, en canvi, es limita a dir que el bitllet “podria ser susceptible de reemborsament”. Finalment, Vueling assegura a la seva web que sí que permet el reemborsament, però Facua apunta que ha rebut reclamacions de diversos usuaris que, tot i haver iniciat els tràmits corresponents, es troben amb la negativa de Vueling.