Facua ha presentat una denúncia davant el Ministeri de Consum i totes les comunitats autònomes contra Movistar i Vodafone després que les companyies telefòniques hagin apujat el preu de les seves tarifes de forma unilateral i “sense motius vàlids”. Segons indica l’associació de consumidors, Movistar ha aplicat un increment d’entre 2 i 3 euros mensuals als paquets de televisió amb fibra i d’entre 7 i 8 euros als de televisió per satèl·lit, mentre que Vodafone està cobrant tres euros més al mes per diversos paquets combinats amb fibra i 1,5 euros per cada línia de mòbil addicional. Facua defensa que aquests canvis vulneren els drets dels usuaris, mentre que les companyies defensen que s’ha produït un increment de costos per la pandèmia.
En el comunicat enviat aquest dilluns, l’associació recorda que el Reial Decret 899/2009 del 2 de maig estableix que els usuaris han de rebre un servei sota les condicions pactades inicialment amb les operadores. Alhora, subratlla que la llei només contempla modificacions en la tarifa “per motius vàlids expressament previstos en el contracte”.
Per la seva banda, Movistar argumenta que els canvis en la factura responen a “un increment de costos dedicats a dimensionar la xarxa” per “dotar-la d’una millor cobertura”. Alhora, l’empresa recorda que, durant els últims vuit mesos, la demanda de dades mòbils s’ha incrementat un 87% per la pandèmia. No obstant això, Facua recorda que Movistar és l’encarregada de mantenir la infraestructura necessària per assegurar el servei. “No es pot considerar com a motiu vàlid el fet que l’empresa hagi de complir les seves obligacions”, defensa l’associació. Finalment, l’agrupació recorda que Movistar ha incrementat part de les seves tarifes en vuit ocasions des del maig de 2015, mentre que Vodafone també ho ha fet diverses vegades des del mateix any.