Redacció
La impossibilitat del govern espanyol d’aprovar el decret llei de la reforma de l’estiba costarà 134.000 euros diaris als contribuents. Aquesta és la xifra amb la qual la Unió Europea penalitzarà l’estat espanyol a partir del proper 24 de març, la data límit per implementar les reformes en el sector de la càrrega i descàrrega de les mercaderies dels ports. L’executiu europeu, de fet, ja va establir una multa de 21 milions d’euros a causa de la falta d’avanços en la modificació de l’estiba, regulada per una directiva sobre el sector portuari de 2014.
Tant el ministre d’Economia, Luis de Guindos, com el de Foment, Iñigo de la Serna, han admès que hi ha “molt poc marge de maniobra” per trobar una nova solució abans que finalitzi el termini ofert per la Unió Europea, i semblen admetre que no es podrà evitar que la sanció augmenti. D’altra banda, les diverses organitzacions salarials que representen al sector han desconvocat les vagues dels propers dies 17, 20, 22 i 24 de març, per poder seguir negociant amb el govern. De la Serna va proposar ahir, poc abans de la votació fallida, un pla pels estibadors que incloïa prejubilacions pels treballadors de més de 50 anys, conservant el 70% del seu sou durant la jubilació.
El Tribunal de Justícia de la Unió Europea va dictaminar el 2014 que calia permetre a les empreses que operen al port a contractar el seu personal lliurement. Actualment les diverses firmes transportistes han de contractar els professionals inscrits a les Societats Anònimes de Gestió d’Estibadors Portuaris (Sagep).