Aquest cap de setmana s’ha dut a terme la 1a Fira de Consum Sobirà al Raval de Montserrat de Terrassa on les empreses participants clarament i oberta han exposat els seus productes des d’una òptica empresarial independentista, sentint-se “responsables d’oferir productes i serveis catalans i de proximitat, amb seu a Catalunya”. Així, el valor afegit de la proposta era donar a conèixer que hi ha moltes iniciatives empresarials i comercials a Catalunya que, desacomplexadament, opten per uns continguts i presentació cent per cent català, sense dependència ni relació jeràrquica amb altres marques estrangeres. Aquests objectius es feien ben palesos, per exemple, en l’etiquetatge, flyers, stand-ups i retolació exclusivament en català i, no cal dir, també en l’atenció que es feia als visitants. Entre els expositors que s’han ubicat entre el Mercat de la Independència i fins a davant mateix de l’Ajuntament de Terrassa n’hi ha hagut d’àmbit nacional i també de l’àmbit local de Terrassa i mlocalitats properes.
Cada empresa, a més de la proximitat dels seus serveis i l’absència d’intermediaris, ha ofert preus clarament competitius. És transcendent fer notar que l’absència de comercialitzadores energètiques catalanes es deu, en bona part, a la injusta competència de les espanyoles, les úniques que s’estan beneficiant dels ajuts del gobierno estatal. Feta la llei, feta la trampa de la recentralització i els ajuts en els rebuts de la llum i, sobretot, del gas, “el gobierno més progressista de la història” les ha restringides als grups empresarials afins a l’Ibex 35 i n’ha exclòs les petites comercialitzadores que no poden aplicar els descomptes als seus clients.
L’organització de la fira ha estat conjunta entre AnemXfeina, la patronal independentista, i el Consell de la República, específicament el Consell Local de Terrassa, que en les seves reunions periòdiques amb altres consells locals del Vallès Occidental, ja estan preparant replicar-la en altres localitats vallesanes. A més de les carpes de les empreses, també n’hi ha hagut del Consell de la República, que ha vist com recollia nous associats, de l’ANC, d’Òmnium i de La Traca, la plataforma de solidaritat amb els represaliats que recollia aportacions per a les defenses.
Cal recordar que ben recentment, els tribunals espanyols han fet tancar la web “Consum estratègic” de l’ANC que oferia informació justament sobre els comerços que es declaraven independentistes, a denúncia de Foment del Treball.
Aquest testimoni, doncs, ara és recollit pel Consell de la República que s’escapa d’aquestes grapes judicials i expandeix la iniciativa fent-la presencial. Hi ha la pretensió que, a més de les empreses d’àmbit català, a cada fira s’hi sumin comerciants de cada municipi que combreguin amb la idea de Consum Sobirà, o sigui, de consum que engreixi el mínim possible el statu quo espanyol.
En el moment de recollir, les mostres de satisfacció dels expositors, tant pel negoci com pel to diferent de la iniciativa, eren evidents. Sovint, els contactes entre els ofertants i els potencials clients anaven emmarcats en una complicitat mútua que s’escapava d’una simple relació informativa o econòmica i els comercials locals han acabat demanant als organitzadors de poder-hi ser a les edicions vinents encara que els caigués més lluny.