L’Organització Europea per a la Seguretat de la Navegació Àrea (Eurocontrol) preveu que a principis de juliol només operin el 30% dels vols habituals per l’època de l’any a Europa, malgrat la reobertura de fronteres aquesta setmana. Tot i això, Eurocontrol assegura a l’ACN que les previsions de vols “canvien regularment”. “La situació és fluida”, remarquen fonts de l’ens. L’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) també ha admès la “incertesa” sobre “la disponibilitat de vols” a Europa en els pròxims mesos. L’Organització Europea de Consumidors BEUC ha confirmat a l’ACN les queixes per cancel·lacions de vols al juliol d’algunes companyies que venen bitllets per les mateixes dates.
A través de les xarxes socials, les companyies aèries europees han rebut en els últims dies queixes de consumidors per les cancel·lacions de vols a finals de juny o juliol tot i que continuen venent bitllets per aquestes dates. El BEUC assegura que té constància d’aquestes pràctiques i avança que ho estan investigant més a fons. Tanmateix, ja alerten que si es confirmen serien contràries a la legislació europea.
Davant d’aquesta situació, el lobby de les aerolínies atribueix en part la inestabilitat de les operacions a Europa al fet que la majoria dels passatgers estan reservant vols amb poc marge de temps, entre 3 o 4 dies abans segons els càlculs d’IATA, i diu que això els dificulta la planificació dels horaris i vols. “La tornada a la normalitat en l’aviació està molt lluny tot i la reobertura de fronteres”, afirma el director general d’IATA Alexandre Juniac. Des del sector alerten que no hi ha “signes” d’un retorn a uns nivells de demanda i d’activitat “sostenibles” per a les aerolínies.
Ara mateix operen a Europa entorn uns 7.000 vols diaris, el que representa un 80% menys que en el mateix mes de l’any passat. Eurocontrol calcula que a finals de juny s’arribarà als 10.000 vols diaris i “gradualment” als 13.000 durant la primera meitat de juny. Això representa un 30% del tràfic habitual en el mateix període del 2019, segons indica un recent document de l’organització. Eurocontrol recorda, però, que aquestes dades canvien cada setmana perquè les companyies van modificant els seus plans en funció de les mesures governamentals i la demanda.
Plans de reactivació
La majoria d’aerolínies europees van anunciar a finals de maig la reactivació de vols a partir de juliol, però amb menys opcions que abans de la pandèmia. Segons les últimes dades d’Eurocontrol, Ryanair espera operar el 40% dels vols planificats al juliol, és a dir un miler al dia, i el 60% a l’agost.
Per la seva banda, el grup IAG on s’integra Vueling no preveu una tornada significativa del seu servei abans de juliol. Així, té previst volar a un 45% de la seva capacitat entre juliol i setembre i al 70% l’últim trimestre de l’any. També integrant d’IAG, Iberia ha avançat aquest dimarts que només operarà al juliol una cinquena part de les rutes de curt i mig radi respecte el que és habitual. En canvi, Lufthansa, l’aerolínia amb més vols a Europa, operarà el 20% de la seva capacitat aquest juny i preveu arribar fins al 90% al setembre en les seves rutes de curta i mitja distància.
Ajudes a l’aviació
Gran part de les aeroliníes europees han tingut la seva flota aèria a terra des de meitats de març per la crisi de la covid-19. Davant la paralització pràcticament total del sector, els governs europeus han sortit al rescat de moltes companyies.
Les aerolínies europees s’han beneficiat de gairebé 25.000 milions d’euros en ajudes públiques, la majoria en forma de préstecs estatals, segons dades recopilades per les ONGS Transport Enviroment, Greenpeace i Carbon Market Watch. Totes tres es queixen que aquest suport hauria d’anar acompanyat de condicions climàtiques.
Per la seva banda, el lobby de les aerolínies considera que aquestes ajudes no són suficients i reclama més suport dels governs europeus davant les incertes perspectives de l’estiu.