El Departament d’Empresa i Treball impulsa l’Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de la Mobilitat i l’Automoció (Optima), una estructura pròpia per ajudar les empreses a descarbonitzar-se, a digitalitzar-se i a adaptar-se a les noves pràctiques de consum i reforçar un sector que representa el 10% del PIB català i dona feina a 150.000 persones. La conselleria veu necessari impulsar aquesta eina davant l’escenari l’actual, amb dues terceres parts d’empreses de la cadena de valor principal del sector amb necessitats d’innovar i canviar. El Govern estima que el sector podrà optar al 25% dels ajuts de la direcció general d’Indústria i d’Acció, fet que suposarà ajuts directes per valor de 17 milions d’euros durant el 2022.
A banda dels ajuts directes, les companyies que es dediquen a la mobilitat tindran al seu abast 123 milions d’euros en línies de finançament de l’Institut Català de Finances i Avançsa. El Govern vol promoure nous productes industrials i aposta perquè l’automoció recuperi pes en el sistema productiu, segons ha explicat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, en una roda de premsa. La conselleria ha decidit impulsar aquesta mesura organitzativa davant dels grans canvis que està patint les empreses automobilístiques, en plena transició cap al vehicle no contaminant.
“L’oficina que presentem avui està cridada a ajudar al sector i a jugar un rol essencial. És un dels primers grans compromisos establerts en el Pacte Nacional per la Indústria del 2022-2025”, ha explicat Torrent. El pressupost per posar en funcionament l’oficina serà de 200.000 euros. Aquesta nova estructura estarà liderada per Tomás Mejía, que fins ara dirigia els programes de mobilitat del Departament, i comptarà amb un equip de cinc persones a temps complet.
Els objectius de l’oficina, segons el conseller, són “liderar la política industrial relativa a l’automoció i la mobilitat”, “acompanyar el sector en la transformació cap a la indústria digital i sostenible del futur”, “minimitzar l’impacte de la transició del vehicle elèctric”, i aprofitar “al màxim” les oportunitats que s’obren.
235 empreses hauran de canviar
En aquest sentit, el Govern calcula que la producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que componen la cadena de valor principal, que majoritàriament es concentren a la primera i segona corona de l’àrea metropolitana de Barcelona.
Segons l’anàlisi del Departament, 235 empreses hauran de fer canvis i innovar en els seus productes per tal de reconvertir-se i fer front a la transformació del sector. Aquestes innovacions s’han d’accelerar si es vol complir amb els terminis de la UE, que ha fixat el 2035 com l’últim any per produir i vendre cotxes de benzina o dièsel.
Centre FP d’automoció de Martorell
El conseller ha posat l’accent que aquesta oficina es coordinarà amb tot el Departament, també amb l’àmbit de treball, per impulsar la formació dels treballadors que es dediquen a fabricar automòbils o components.
En aquest sentit, ha dit que un dels centres que tindrà un paper “clau” serà el Centre de Formació Professional de l’Automoció (CFPA) de Martorell que des de la seva inauguració el 2015, estava pràcticament buit. Pel que fa al concurs per a ocupar-lo, Torrent ha assegurat que “tot segueix el seu curs i aviat podrem anunciar la licitació definitiva i la posada en funcionament d’un equipament que porta 8 anys construït”.
Nissan
El conseller també s’ha referit a la taula de reindustrialització més gran de l’automoció, la de Nissan, tot assegurant que està “convençut” que la resolució serà “satisfactòria”. El conseller s’ha referit al procés per trobar un substituït al fabricant japonès just el dia abans d’una nova mesa tripartida, que es reuneix des de la tardor del 2020. “Podem garantir la continuïtat dels llocs de treball i la continuïtat industrial”, ha dit Torrent, que ha admès que el procés de recerca està sent “difícil”.
Seat
D’altra banda, Torrent ha insistit que no té “notícies oficials ni formals” que Volkswagen hagi pres la decisió d’on vol instal·lar la planta de cel·les de bateries a l’Estat, vinculada als fons europeus. “Catalunya està preparada per assumir qualsevol part del procés productiu del cotxe elèctric”, ha afirmat. En aquest sentit, ha confirmat que la Generalitat tampoc té “cap informació oficial concreta” de la decisió del consorci alemany pel que fa al futur de la planta de components del Prat de Llobregat, on s’hi podria fabricar el motor elèctric.