Dijous, 12 de desembre del 2024

Els viatgers de les estacions de l’L8 de FGC podran validar el bitllet per ‘contactless’ o identificació biomètrica

L'Estratègia digital de la companyia preveu la sensorització de la flota per anticipar-se a les avaries

|

FGC implantarà coincidint amb l’entrada en funcionament de les estacions d’Urgell, Francesc Macià i Gràcia de la futura L8 una prova pilot perquè els viatgers que accedeixin al tren ho puguin fer sense passar pels torns de pas i mitjançant el sistema ‘contactless’ o de reconeixement biomètric. La seva aplicació està prevista entre 2024 i 2026, quan es posi en marxa l’enllaç entre les línies del Vallès i del Llobregat. Així consta en la seva Estratègia digital de FGC, que també inclou la sensorització de la flota per anticipar-se a les avaries que es produeixen periòdicament en els trens amb l’objectiu d’aconseguir una puntualitat del 100% el 2024.

El president de Ferrocarrils de la Generalitat, Ricard Font, ha presentat aquest dilluns les principals actuacions prevists en l’Estratègia digital de la companyia, acompanyat telemàticament pel conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en un acte a la seu del Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona.

El nou sistema a les estacions de la nova L8 serviran de prova pilot de cara a implantar aquest sistema de ‘viatge líquid’ a la resta de punts d’accés de la xarxa, en una tendència que, segons FGC, apunta cap a l’eliminació de barreres físiques, com els torns d’entrada, i l’ús creixent de la digitalització. Fonts de la companyia han explicat que no temen que els viatgers puguin accedir sense pagar ja que les càmeres de les estacions permetrien identificar els infractors gràcies a les càmeres, com ja succeeix en l’actualitat.

Pel que fa al reconeixement biomètric dels passatgers, FGC admet que també haurà d’estudiar com s’ajusta a la legislació.
Per implantar aquesta mesura i d’altres com la sensorització de la flota, la companyia espera l’arribada del 5G a totes les instal·lacions de FGC, al voltant del 2023, després que ja ho fes fa uns mesos entre les estacions de Plaça Espanya i Europa-Fira. Segons el president de la companyia, Ricard Font, suposarà un “salt qualitatiu” des del punt de vista del servei i també de la seguretat i la informació cap als clients i usuaris.

El procés de sensorització es pot aplicar, per exemple, a les portes dels combois i amb les dades recopilades preveure cada quants moviments s’espatllen i retirar el tren de la circulació per fer la revisió abans que quedin inutilitzades. Amb això, la companyia espera assolir el 100% de puntualitat el 2024. FGC preveu aplicar el 5G en la seva operativa de combois, infraestructures i personal, i també per crear noves aplicacions per als clients.

Altres mesures previstes en l’Estratègia digital a partir del 2021 són l’eliminació del paper a l’empresa i des d’ara fins el 2022 sistemes de detecció -gràcies a la intel·ligència artificial- d’aglomeracions a les andanes, detecció d’objectes sospitosos o comportaments incívics. Abans, però, a partir del 21 de desembre d’enguany, es posaran en marxa 2.000 places d’aparcament als enllaços de Terrassa, Sabadell, Quatre Camins, Martorell, Manresa Alta, Sant Quirze del Vallès, Les Fonts i Volpelleres i 900 més a partir del primer trimestre del 2021 així com 18 bici tancats. Es podrà consultar el nivell d’ocupació i fer les seves reserves a través d’una app, que quedarà integrada dins la T-Mobilitat quan es posi en marxa previsiblement al llarg de l’any que ve.

D’altra banda, també destaca la instal·lació d’un sistema de megafonia intel·ligent, també a l’any 2022, que millora a qualitat del so a les estacions i per a persones amb dificultat d’audició. Segons Font, estarà disponible en deu idiomes diferents. Més endavant, entre el 2023 i el 2025, es preveu el desplegament d’un centre de gestió de nous serveis ferroviaris interconnectat i que inclourà la línia R-Aeroport, Rodalies Lleida i el tren-tram de Tarragona.

El conseller de Territori, Damià Calvet, ha subratllat que l’Estratègia digital és un “complement a l’excel·lència ordinària” en matèria de “fiabilitat, rigor, seguretat, compromís i modernitat”. “Només prestant un millor servei, podem seguir atraient més persones cap al transport públic”; ha comentat el conseller, que ha reiterat que “quan parlem de mobilitat sostenible sabem que l’ingredient principal és el transport públic”.

Innivació a partir de les dades de les trepitja neu a les estacions de muntanya i forfaits digitals
Un altre dels àmbits on la companyia preveu aplicar l’ús de sensors és a les màquines trepitja neu, que informaran dels gruixos que hi ha a les pistes de FGC i els canons fabricaran només la neu necessària, amb el conseqüent estalvi d’energia i aigua. D’altra banda, la companyia vendrà a partir d’aquesta temporada forfaits digitals, que es podran comprar prèviament i evitarà les cues a les taquilles, així com el lloguer de material, que es podrà passar a recollir de forma anticipada. A partir del 2022/23, s’incorporarà l’ús de consignes intel·ligents. Pel que fa als aparcaments, Ferrocarrils també preveu més endavant la reserva prèvia de l’aparcament a les pistes, a partir de la temporada 21/22, tot i que la companyia no ha decidit encara si seran de pagament.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483