Els trens d’alta velocitat que travessen la frontera entre Espanya i França han transportat més de cinc milions de viatgers en els seus sis primers anys de vida, segons les xifres que han fet públiques Renfe i la companyia ferroviària francesa SNCF. Les dues empreses afirmen, a més, que aquest fet ha permès estalviar l’emissió de mig milió de tones de CO2 a l’atmosfera en el mateix termini de temps.
En aquest sentit, també se subratlla que l’electricitat que utilitzen els combois és “d’origen renovable i de baixa petjada de carboni”, de tal manera que, segons els seus càlculs, un trajecte Barcelona-París en avió o en cotxe generen 120 quilos més de C02 que si es fa en tren. És a dir, “provoquen deu vegades més efecte d’hivernacle”.
En concret, els trens de Renfe-SNCF han transportat més de 5,2 milions de viatgers en més de 22.000 circulacions. Han recorregut 3.200 milions de quilòmetres i han estalviat emissions de CO2 a l’atmosfera equivalents a l’emissió mitjana anual del consum elèctric d’una població de 2 milions d’habitants.
Les mateixes fonts subratllen que si a aquest trànsit s’hi afegeixen els viatgers domèstics que utilitzen també els combois de l’oferta transfronterera, les xifres s’acosten a un milió de tones de CO2, o el que és el mateix, l’emissió mitjana anual del consum elèctric d’una població de 3,7 milions d’habitants, gairebé la meitat de la població de Catalunya.
Pel que fa al perfil del viatger internacional, un 31% resideix a França, un 21% a Espanya i el 47% a països tercers. El 60% dels viatges s’han fet en els serveis que uneixen Barcelona amb París; el 18% en la ruta Madrid-Barcelona-Marsella; el 13% en la ruta de Lió, i el 9% restant en la ruta de Barcelona-Tolosa.