El pas dels trens de les línies R2 i R11 de Renfe pel nou traçat de La Sagrera i la nova estació de Sant Andreu ja és una realitat. A les 4.55 hores de la matinada d’aquest dilluns ha sortit des de Granollers el primer tren de l’R2 en direcció Barcelona i vint minuts més tard, passades les 5.15 hores, s’ha inaugurat amb èxit la posada en servei del nou tram. D’aquesta manera s’ha posat fi a quasi tres mesos d’obres, que han obligat milers d’usuaris de l’R2 i R11 a canviar els seus hàbits de transport per arribar a Barcelona. El nou tram ha entrat en funcionament 24 hores més tard del previst després que Adif informés divendres a la tarda de problemes d’última hora en el sistema d’electrificació i en la catenària i així, durant el cap de setmana Adif ha fet les comprovacions de fiabilitat i la formació als maquinistes perquè coneguin el nou tram.
El nou traçat també ha implicat que l’estació de Sant Andreu Comtal, construïda el 1854 i la més antiga de l’Estat, deixés de prestar servei el passat 2 de desembre i a partir d’aquest dilluns els trens ja s’aturin a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu. La nova infraestructura s’ha inaugurat oficialment en un acte on hi han participat la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez; el president de la Generalitat, Pere Aragonès; i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.
La ministra Raquel Sánchez, ha defensat que el govern espanyol “mai havia executat tant” en ferrocarril a Catalunya. Segons ha dit, el govern espanyol ha posat en marxa obres per valor de 2.224 milions d’euros en dos anys del pla de Rodalies fins al 2030, el 35% del previst. Al seu torn, el conseller Juli Fernández, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, han demanat “més velocitat” en les inversions d’obres promeses des de fa dècades, com ara les de la Sagrera. La ministra de Transports ha respost a les crítiques del representant de la Generalitat tot assegurant que l’executiu estatal “està complint” encara que “només es parli de les incidències” i ha demanat “serietat en les crítiques”. “No tenim una vareta màgica per fer en 4 anys el que s’havia de fer en 10”, ha afegit.
El conseller de Territori ha celebrat que es posi en marxa una estació renovada i que es posi fi a tres mesos de talls a l’R2 i R11, però ha afirmat que “no es pot obviar que queda molta feina pendent fruit de dècades on el compromís del govern de l’Estat no era el que calia”. Fernández ha dit que “els ciutadans de Catalunya que utilitzen cada dia el servei no eren una prioritat” per l’executiu estatal, fet que veu com “intolerable”. Fernández ha aprofitat per tornar a reclamar que es completi el traspàs de la infraestructura a la Generalitat.
De la mateixa manera, l’alcaldessa de Barcelona ha afirmat que és una “alegria” pels veïns de Sant Andreu “conquerir” una estació que veu com a “magnífica” però ha afegit que “queda molt per fer” per poder “cosir la gran ferida que representa la Sagrera” per Barcelona. De la mateixa manera, Colau ha demanat que no es perdi “la memòria de l’antiga estació de Sant Andreu”, que és una “icona”, i ha dit que està treballant amb Adif per trobar-li un nou ús integrat al barri.
Amb l’obertura de l’estació, la línia Barcelona-Granollers passarà pel seu traçat definitiu. El nou edifici té una superfície de gairebé 700 metres quadrats amb les vies soterrades. Les obres han comptat amb més de 750 treballadors i han necessitat una inversió de més de 18 milions d’euros.
La línia de Barcelona-Granollers-Girona s’encabeix a la futura estació de La Sagrera
Durant els últims mesos els treballs en aquest nou traçat d’ample convencional han consistit en la instal·lació de 4,3 quilòmetres de vies que passen per la futura estació de la Sagrera, dels quals 2,8 van soterrats. D’aquesta manera, s’ha fet encabir la línia de Barcelona-Granollers-Girona a la infraestructura.
Les obres han provocat que des de mitjans de setembre fins al passat 2 de desembre, els trens de l’R2 i l’R11 tinguessin sortida i arribada a l’estació de Sant Andreu Comtal i des d’allà els usuaris haguessin d’agafar la línia vermella del metro per acabar de completar el seu recorregut. En el cas d’aquests últims dies, del 3 al 10 de desembre i coincidint amb el pont de la Puríssima i el descens de viatgers en aquestes dates, calia fer transbordament a Montcada i Reixac i canviar d’estació per agafar un tren de l’R3 o R4 fins a Sants o bé un bus fins a La Sagrera-Meridiana.
La instal·lació del traçat d’ample convencional en el tram de les vies que connecten les línies de Granollers i Girona ha format part de la segona gran fase dels treballs després que a finals del 2020 es culminés el mateix procés a la línia l’R1, que des d’aleshores circulen per l’interior de La Sagrera, però tampoc s’hi aturen.
Tot aquest conjunt de treballs formen part de les obres per acabar d’enllestir la futura estació de la Sagrera, concebuda com una infraestructura intermodal on confluiran les línies de Metro, Rodalies i d’alta velocitat. Ara, un dels següents passos destacats serà el trasllat de les vies d’alta velocitat per fer-les passar també per l’interior de la futura estació de La Sagrera.