Els treballadors de Nissan han tornat a sortir al carrer aquest dimecres per protestar contra els continus retards i contratemps de la reindustrialització per trobar un substitut al fabricant japonès, que va marxar de Catalunya a finals del 2021. Centenars d’empleats s’han concentrat davant de la conselleria d’Empresa i Treball, tallant el Passeig de Gràcia en direcció a la delegació del govern espanyol. Amb aquesta mobilització, els empleats volen pressionar l’administració perquè publiqui “ja” el concurs per trobar un operador logístic per Zona Franca. La protesta ha sigut l’endemà del preacord tancat de matinada amb el fabricant de motos Silence per ocupar part dels terrenys, un pas que veuen com “un inici” però no el final del camí.
En aquest sentit, el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza, ha avisat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, que l’entesa amb la marca propietat d’Acciona no significa que el procés estigui acabat del tot. “Sembla que el procés ja està acabat perquè hem tancat Silence. És un inici, però no va per bon camí. Continuen els retards”, ha lamentat en una atenció als mitjans a la concentració.
Segons Boiza, Silence s’ha compromès a acceptar les condicions pactades amb Nissan per l’ERO, que inclouen un sou un 20% superior al conveni de sector i la garantia de feina durant tres anys, entre altres. Pel sindicalista de CCOO, aquest és un projecte “important” però que demana 110 llocs de treball i no deixa de ser “un complement” a l’empresa principal de la reindustrialització, el hub de descarbonització, que es proposa fitxar uns 600 treballadors el 2023 i la mateixa xifra l’any següent.
Mentrestant, entre els 1.400 treballadors que cal reindustrialitzar hi ha “molt nerviosisme” perquè no s’estan complint els terminis pactats, que fixaven en el 30 de juny la data d’arrancada dels projectes, ha explicat el sindicalista. Centenars d’empleats han decidit manifestar-se aquest dimecres per expressar el seu malestar al crit de ‘Si això no s’arregla, guerra, guerra, guerra’; ‘Barcelona, escolta! Nissan està en lluita’ i ‘Això no és un carnaval, som els treballadors de Nissan’.
Continus retards
La reindustrialtizació de Nissan ha patit diferents contratemps, com el ‘no’ del gegant asiàtic Great Wall Motors a instal·lar-se a Barcelona o el canvi de parer dels propietaris de Sant Andreu, que ja no estan en el procés. L’últim retard es deu a la proposta del Consorci de la Zona Franca, propietari dels terrenys de presentar un concurs per trobar un sol operador pels terrenys que després els llogui als projectes industrials i que pugui donar solidesa financera al hub de descarbonització, el projecte principal de la reindustrialització.
Aquest procediment no es licitarà fins d’aquí “una setmana o quinze dies” i no estarà enllestit fins a finals de juliol o principis d’agost, molt lluny de la data inicial. Miguel Ruiz, portaveu de Sigen-Usoc a Nissan, ha recordat que en la reunió de mitjans de març els governs van prometre que el concurs estaria publicat al cap d’un mes, però encara ara no s’ha fet. “S’ha de presentar ja, cal accelerar el procés al màxim”, ha demanat Ruiz.
D’altra banda, fonts coneixedores de la negociació han apuntat que els problemes d’agenda del secretari general d’Indústria del govern espanyol, Raül Blanco han “complicat” el procés i que “sovint” el polític socialista no es queda fins al final de les reunions.
Contra la logística “camuflada”
A banda dels terminis, els sindicalistes temen que administracions com el Consorci de la Zona Franca aprofitin per “camuflar” en els plecs del concurs un redactat que obri la porta a l’entrada de projectes logístics que no hagin d’apostar pel hub d’electromobilitat, que fa un any i mig que negocia amb la mesa. Per evitar-ho, els sindicats han reclamat que el document passi per la mesa abans d’obrir el concurs, fet que s’hauria de produir la setmana que ve. “No podem acceptar i consentir que sigui l’administració qui està paralitzant la posada en marxa dels diferents projectes industrials”, ha afegit.
Per culpa de l’alentiment, Silence que va presentar un ultimàtum a la mesa de reindustrialització la setmana passada. La marca va reclamar poder disposar de les naus l’1 de juliol com a condició necessària per seguir dins de la reindustrialització. La mesa va posar sobre la taula la possibilitat que el Consorci de la Zona Franca fes un contracte individual amb el fabricant de motos per poder complir els terminis que exigeix i substituir-lo per un acord amb l’operador un cop conclosa la licitació. Aquest contracte s’està treballant i s’hauria de tancar en les setmanes vinents, segons fonts sindicals.
Al seu torn, el ‘hub’ de descarbonització liderat per QEV i Btech ha demanat una carta d’intencions sòlida per poder presentar als inversors i tancar el finançament que necessita el projecte, que vol començar a fabricar diferents vehicles elèctrics per empreses el 2023.
Torrent assegura que Silence i sindicats han acordat la contractació de “bona part” dels extreballadors de Nissan
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha assegurat que la direcció de Silence i els comitès d’empresa de Nissan han arribat a un acord de matinada perquè el fabricant de motos i bateries elèctriques contracti “bona part” dels extreballadors de l’automobilística. Per Torrent, l’acord “permet desencallar” l’arribada de Silence a la Zona Franca –un “projecte clau”, ha dit- i hi “blinda l’ocupació” els propers anys. Així mateix, ha elogiat el paper dels membres de la mesa de reindustrialització de Nissan i s’ha mostrat convençut del retorn de l’activitat als antics terrenys de la marca nipona. “La notícia d’avui és una bona prova que acabarà amb èxit i aconseguirem mantenir l’activitat industrial i els llocs de treball”, ha afegit.