Dijous, 12 de desembre del 2024

Els treballadors de Nissan, nerviosos després del ‘no’ de GWM: “Hi ha molta tensió”

Torrent: "Hi ha altres projectes que són molt interessants i no volem perdre"

|

Els treballadors de Nissan encaren les darreres jornades d’activitat a la Zona Franca amb el nerviosisme de l’escenari incert que s’obre per davant després que la xinesa Great Wall Motors hagi oficialitzat que renuncia a instal·lar-se als terrenys de la Zona Franca. Aquests dies, alguns dels treballadors s’han acostat fins a la planta per recollir les cartes d’acomiadament. “Hi ha molta tensió. (…) Estem amb molts nervis”, ha explicat a l’ACN el secretari general de CCOO a Nissan, Miguel Ángel Boiza. El representant dels treballadors ha confirmat que després de la primera negativa de GWM la contraoferta de les administracions elevava fins a uns 200 MEUR, aproximadament, les ajudes per a les inversions de la xinesa a Barcelona. Boiza ha comentat com aquest dilluns al matí han rebut la confirmació que GWM declinava instal·lar-se a Barcelona al·legant que entre la cúpula de l’empresa hi havia certa “divisió” sobre si invertir a la planta de la Zona Franca per les altes despeses que podien tenir a futur i per la intenció de replantejar-se el negoci a Europa. Segons Boiza, la marca xinesa vol “començar des de zero” en algun país del continent, que no ha concretat, i “esperar dos anys més”.

Pel secretari general de CCOO a Nissan, el projecte de GWM no venia només per a reindustrialitzar Nissan sinó amb la intenció real d’invertir a Europa i ,per aquest motiu, l’han esperat “fins ara”, tot i que sense èxit, ha lamentat. “Ara toca seguir endavant”, ha continuat Boiza, amb el pla B, que consisteix amb el ‘hub’ de mobilitat i tornar a estudiar l’opció de fabricants com els belgues de Punch o Mecalux. En declaracions a l’ACN, Boiza ha deixat clar que és “primordial” la creació d’ocupació per als treballadors directes i indirectes que aniran a l’atur amb el tancament de Nissan i ha insistit que s’estudiï l’opció del Ministeri d’Indústria sobre el manteniment dels vehicles militars blindats, una alternativa que la Generalitat rebutja. Pel que fa els projectes logístics, ha comentat que “estan allà” i que cal analitzar-los a fons encara i quina superfície els caldria. “Depèn del terreny ho podríem valorar”, ha dit.

Sobre la reunió que els representants dels treballadors han mantingut amb els governs català i espanyol, Boiza ha comentat que els han traslladat “bona voluntat” i que la seva prioritat és reindustrialitzar Nissan. “Però amb les paraules no es menja. Els treballadors necessiten tenir fets contrastats i a dia d’avui no estan tenint lloc”, ha lamentat el representant dels treballadors, que s’ha exclamat per la incapacitat “com a país” d’atraure “projectes importants davant d’un tancament de la envergadura de Nissan”. “Cal fer-s’ho mirar. Si com a país no som capaços de reindustrialitzar empreses que tanquen no sé cap a on anem”, ha indicat. En aquest sentit, ha remarcat que és el tancament industrial dels darrers 40 anys.

Assemblea i aturada de la producció
La plantilla de Nissan reclama que aquest divendres es concreti de manera “definitiva” el pla B per reindustrialitzar les tres fàbriques que l’automobilística japonesa deixarà buides a finals d’any després de confirmar-se que el candidat preferent, la marca xinesa Great Wall Motors, ha fet marxa enrere. Davant d’aquesta situació, que es produeix a menys d’un mes pel tancament de les instal·lacions i el mateix dia que molts treballadors han anat a recollir les cartes d’acomiadament, els comitès han anunciat que l’endemà s’aturarà la producció i que es farà una assemblea per informar la plantilla. La fàbrica ja ha deixat de produir la furgoneta eNV-200 i es prepara per construir l’última ‘pick up’ Navara aquesta setmana.

Torrent: “Hi ha altres projectes que són molt interessants i no volem perdre”
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, ha assegurat que hi ha alternatives al projecte de Great Wall Motors (GWM) per invertir a les plantes que Nissan deixarà buides a finals d’any, poc després que es conegués que el fabricant xinès i candidat preferent per ocupar els terrenys s’ha retirat de la cursa. “Hi ha altres projectes que són molt interessants i no volem perdre”, ha dit en una atenció a mitjans en un acte conjunt amb el Gremi de Restauració. Torrent ha remarcat que cal que el substitut de Nissan garanteixi els 1.700 llocs de treball en joc i doni “continuïtat industrial”. D’altra banda, el conseller ha dit que és “imprescindible” que el govern espanyol “desencalli” ja el PERTE del vehicle elèctric.

Per Torrent, és necessari assegurar que es mantenen els prop de 1.700 llocs de treball que queden a l’aire amb el tancament de les tres plantes i també la continuïtat de l’activitat industrial, així com preservar el valor afegit que aporta el sector de l’automoció i que no perdi el pes que té sobre el PIB (7%) en el procés de transformació cap a la mobilitat elèctrica. “És important i és interessant que hi hagi projectes industrials que permeten aquesta línia de continuació respecte del teixit industrial del nostre país, que nosaltres volem incrementar”, ha dit.

“Treballem amb les alternatives que hi havia sobre la taula, que són importants i que podrem concretar en els pròxims dies”, ha afegit el conseller. D’altra banda, Torrent ha tornat a descartar que s’opti pel projecte de manteniment de vehicles militars blindats del consorci Tess Defence, “perquè més enllà de les connotacions de caràcter ètic i de fons no s’adequa ni per circumstàncies tècniques ni de temps a la mesa”. A més, ha insistit que el mateix Ministeri d’Indústria ha rebutjat aquesta possibilitat.

PERTE vehicle elèctric
D’un altre costat, el conseller s’ha referit al gran fabricant del sector de l’automoció que queda a Catalunya, Seat, i ha demanat al govern espanyol que s’afanyi i publiqui les bases i les convocatòries dels ajuts europeus per impulsar el cotxe elèctric i connectat, que ja han rebut llum verda per part de la Comissió Europea. “És imprescindible que el govern espanyol desencalli el PERTE, perquè és la palanca que desencadena totes aquestes inversions i la consolidació de projectes importantíssims per Catalunya”, ha dit Torrent.

Una d’aquestes inversions serà la de la construcció del cotxe elèctric, però també n’hi haurà per la cadena de valor de la fabricació de les bateries. Torrent ha insistit que no hi ha “una decisió definitiva” que allunyi la planta de cel·les de bateries de Catalunya dels plans de Volkswagen, i ha insistit que continuen parlant amb el consorci alemany i amb altres inversors per construir una instal·lació d’aquestes característiques.

Tot i que el Govern “aspira a l’obtenció del màxim d’elements de la cadena de valor de la construcció del cotxe elèctric”, ha assegurat que “la peça més important” és la fabricació del mateix cotxe i per això “és una excel·lent notícia” que Volkswagen hagi reiterat l’interès a fabricar tres models elèctrics petits a la fàbrica de Martorell, si rep prou ajuts públics per electrificar la planta en el marc del PERTE.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483