Els treballadors d’Amarres de Barcelona no han ratificat el principi d’acord i, finalment, hi haurà vaga d’amarradors al port de Barcelona. “Després de diverses reunions i arribar a un preacord, aquest no ha estat aprovat per una majoria de l’assemblea celebrada ahir dissabte a la tarda”, ha informat la secció sindical de CGT Mar i Ports. L’aturada indefinida comença demà dilluns 17 de gener i afecta uns 104 treballadors “que són claus per al subministrament i serveis del port i de la ciutat de Barcelona”. Els amarradors reclamen una millora en la seguretat, un augment en la contractació “que garanteixi uns mínims de personal per a fer els treballs d’amarrament”, l’equiparació salarial i el pagament de serveis auxiliars i polivalència.
“Ahir va votar un 67% de la plantilla i es va decidir anar a la vaga per una diferència petita”, ha apuntat Sam Torrent, membre del comitè i de la Unió Sindical de Treballadors del Port (USTP). Dos esculls van decantar la balança cap a l’aturada indefinida, segons els treballadors: la negativa de l’empresa a aportar 18 amarradors “en exclusiva”, sinó que també hagin de prestar serveis auxiliars, i la no acceptació que les noves contractacions tinguin “els mateixos drets laborals i econòmics” que els treballadors subrogats. El comitè d’empresa –integrat pels treballadors de l’USTP i de l’Organització de Treballadors d’Empreses Portuàries (OTEP)- s’ha compromès a continuar negociant amb la companyia i a buscar “vies d’entesa”.
Precisament, aquest dilluns està prevista la visita de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, al Port de Barcelona. Acompanyada del president de Ports de l’Estat, Álvaro Rodríguez, i del president del Port de Barcelona, Damià Calvet, Sánchez acudirà a la terminal Hutchison Ports BEST. La convocatòria de vaga dels amarradors podria alterar l’agenda.
Unió de Mooring i Cemesa en Amarres Barcelona
El conflicte rau en la unió de les empreses Mooring i Cemesa, fins fa poc competidores, en Amarres de Barcelona després que la Comissió dels Mercats i la Competència acceptés la fusió sota alguns condicionants, com per exemple no augmentar preus en els pròxims cinc anys com a mínim. Els treballadors d’ambdues empreses partien amb condicions d’origen molt diferents i, fins i tot, en el cas dels de Cemesa, no tenen una actualització del sou des del 2012. L’objectiu és que a partir de l’1 de gener hi hagués un nou acord entre empresa i amarradors però el nou any va començar amb una “subrogació a l’ús”, segons van denunciar els sindicats.
Per això els treballadors han reclamat augments de més del 5%, en línia amb el creixement que està experimentant l’IPC en els darrers mesos, més un augment del 4% per al 2023 en base a les taules d’aquest any. També reclamen més efectius, ja que consideren que falta personal per a l’amarratge dels grans vaixells al port de Barcelona, així com mantenir l’actual sistema de torns, de 12 hores seguides durant tres dies i tres jornades de descans consecutives. Una altra de les reclamacions és que s’actualitzi un conveni col·lectiu, que actualment és dels anys 90 i que recull sous i condicions d’aleshores i no fa diferències entre categories.
Les tasques d’aquest col·lectiu consisteixen en amarrar i desamarrar els vaixells de càrrega i creuers. Per exemple, quan arriba un buc de gran eslora al port de Barcelona, els portuaris són els encarregats d’ajudar a amarrar-los amb un bot a proa i un altre a popa empenyent-los fins que queden abarloats al moll. Paral·lelament, des de terra i amb l’ajuda de vehicles, es fixen les amarres al norai, també des dels dos extrems del vaixell. Per a aquestes maniobres, es requereixen almenys vuit persones, dues per cada punt. A banda, també s’encarreguen d’ajudar en els relleus de les tripulacions i aprovisionaments.