Dimarts, 05 de novembre del 2024

Els terminis per reindustrialitzar Nissan s’allarguen per donar marge a GWM

La mesa acorda que abans de finals d'any sí que hi ha d'haver, com a mínim, un "preacord vinculant" firmat

|

Els terminis per tancar el procés d’inversió a les plantes de Nissan s’allarguen més del previst inicialment davant dels avenços encara insuficients amb el fabricant xinès, Great Wall Motors, que és el candidat preferent per ocupar les instal·lacions de Zona Franca. Segons han informat els sindicats, la mesa ha acordat aquest divendres que abans de finals d’any s’ha d’haver firmat un “preacord vinculant” però no pas un de definitiu. La reunió de la comissió ha coincidit, precisament, amb la visita d’una delegació del constructor xinés a Catalunya. L’objectiu de la comitiva, que ha arribat fent escala des de Tailàndia, és comprovar l’estat de la fàbrica i decidir si també volen invertir a la planta de Montcada i Reixac. La signatura de l’acord definitiu es podria ajornar fins al febrer, més enllà de la fi de la producció de Nissan, que està prevista pel desembre, segons han explicat a l’ACN fonts coneixedores de la negociació.

En un comunicat, els sindicats han admès que “no poden negar que els tempos no s’estan ajustant als establerts inicialment” i als que els agradarien però han demanat “posar en context la magnitud de la negociació que s’està intentant dur a terme”, amb tres meses diferents, la que negocia el traspàs d’actius amb Nissan, la que se centra en les condicions laborals amb els sindicats i la que tracta els ajuts públics amb les administracions. “Per nosaltres és important no tancar la reindustrialització en fals”, han insistit els comitès d’empresa.

L’objectiu de la visita de la delegació xinesa, que s’allargarà una setmana, és veure ‘in situ’ les instal·lacions i comprovar en quin estat es troben abans de decidir una inversió de com a mínim 167 milions per adaptar la planta de Zona Franca, segons informen els sindicats, que tenen previst reunir-se aquest divendres mateix amb els representants de GWM. El fabricant xinés, que ha anunciat que vol començar a vendre models a Europa l’any que ve, té la intenció de fabricar cinc nous models elèctrics a Barcelona a partir del 2023 amb la previsió d’arribar a produir 150.000 unitats el 2025. L’empresa ha d’aclarir si també està interessada a fer servir la fàbrica de Montcada i Reixac, a més de la de Barcelona. La negociació amb GWM està més endarrerida que la dels altres candidats, com Silence i el hub de descarbonització, perquè fa poc més de dos mesos que van començar les converses. En canvi, amb els representants de les marques catalanes el procés avança més ràpidament.

La mesa ha ofert al hub de descarbonització instal·lar un projecte més embrionari del que havien proposat d’inici a la planta de Sant Andreu. El grup d’empreses liderat per QEV ja ha entregat el pla industrial per aquesta fàbrica. Pel que fa a Silence, la comissió veu amb bons ulls el pla per instal·lar-se a Montcada i continuen a bon ritme les negociacions pel que fa als terrenys i la planta i els terminis necessaris per al seu desmantellament.

A finals de novembre, els empleats hauran de comunicar si tenen la intenció de formar part de la reindustrialització o no. En cas de no voler continuar en el procés, els treballadors rebran una indemnització de 60 dies per any treballat. Pels empleats que optin a treballar a la nova empresa, la compensació serà equivalent a 50 dies sense límits d’anualitats i amb una percepció lineal de 750 euros per any d’antiguitat, cosa que deixa un total molt similar a una indemnització de 60 dies.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483