Els representants del taxis han sortit “moderadament satisfets” de la reunió que han mantingut aquest dimecres a la tarda amb el Govern a l’entorn del decret que prepara l’executiu per regular les llicències VTC. L’executiu espera tenir el text a punt a finals de juliol, però a la sortida de la trobada el representant d’Élite Taxi, Tito Álvarez, que ha celebrat el to “cordial i conciliador” dels representants del Govern, ha dit que veia difícil que es pogués complir aquest termini. De moment, ambdues parts s’han emplaçat a tornar-se a reunir per seguir debatent la qüestió. Élite Taxi celebra aquest dijous una assemblea a porta tancada per decidir els passos a seguir, entre els quals no es descarten les mobilitzacions.
Álvarez ha destacat les “ganes de seguir treballant” del Govern per arribar a un “acord”, i s’ha mostrat convençut que s’hi podrà arribar. Sí ha advertit, però, que no serà “ni fàcil, ni ràpid”. De moment, ha celebrat que el to de l’altra part permet eliminar “l’ansietat” que s’havia generat entre el col·lectiu a l’entorn del tema i “baixar el suflé”, un extrem necessari per a la negociació, segons ha dit.
El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori està preparant un nou decret llei per regular els trajectes urbans de les VTC abans que expiri el decret Ábalos a finals de setembre. Fonts de la Generalitat van apuntar aquest dilluns que la intenció inicial és que el decret llei tingui una vigència de dos anys prorrogables a dos anys més a l’espera que es resolguin les causes judicials obertes sobre la precontractació i la proporció fixada d’una VTC per a cada 30 taxis.
Enquesta ciutadana feta per Cabify
El 73% de barcelonins aposta per una regulació perquè convisquin taxis i els vehicles de lloguer amb conductor (VTC) en els trajectes urbans i els ciutadans puguin escollir com moure’s, segons es desprèn d’una enquesta feta per Cabify entre el 13 i el 17 de juny, quan la Generalitat encara no havia desgranat els principals eixos del decret llei que prepara abans que expiri la moratòria del decret Ábalos. Segons la plataforma, només un 18% dels enquestats es mostra en contra d’aquesta regulació perquè les VTC puguin mantenir l’activitat en els serveis urbans. D’altra banda, de l’estudi es desprèn que les VTC són l’opció preferida entre els menors de 30 anys per desplaçar-se, mentre que d’aquesta edat en amunt ho és el taxi.
D’acord amb l’enquesta, el 71,2% considera “positiu” per a l’usuari que les companyies VTC puguin competir en igualtat de condicions, mentre que un 14,2% ho rebutja. Sobre les reivindicacions del taxi, un 42,3% dels enquestats opina que no són “justes” i que el sector hauria “d’innovar perquè els usuaris escullin” i un 15,6% considera que “ja estan suficientment protegits per l’administració”. Per contra un 18,8% pensa que les VTC “amenacen” el seu negoci i un 13,5% que “no reben prou suport” de l’administració.
En el decret que prepara la Generalitat, es preveu que es mantinguin alguns aspectes de l’actual decret, com la precontractació de 15 minuts. En aquest sentit, un 66,7% dels enquestats assenyala que les VTC haurien de poder operar sense necessitat d’esperar aquest període de temps mentre que el 16% està d’acord en la precontractació. D’altra banda, el 75,1% afirma que els taxis haurien de poder oferir un preu tancat com les VTC –de fet, algunes aplicacions ja ofereixen aquesta possibilitat mitjançant la tarifa 3- i un 78% li agradaria que els usuaris poguessin contractar un servei o un altre a través de la mateixa aplicació.
Segons el director d’Assumptes Públics i Relacions Institucionals de Cabify, Javier Dorado, en els darrers anys “s’ha demostrat que la convivència entre el taxi i les VTC és possible i positiva per a la ciutat i la seva àrea i així ho han entès els ciutadans, visitants i turistes, que resolen les seves necessitats de mobilitat recolzant-se indistintament a diverses opcions”. En un comunicat, Dorado també alerta que actualment estan en perill “milers de llocs de feina i “centenars de milions d’euros d’inversió”. “No té sentit que milions de ciutadans hagin de renunciar a un servei que respon a les seves necessitats de mobilitat”, sosté.
Cabify va fer aquesta enquesta entre el 13 i el 17 de juny passats a 750 residents a Barcelona i la seva àrea metropolitana d’edats compreses entre els 18 i 65 anys, independentment de si són usuaris de taxi i VTC, segons detalla la companyia.
Segons van explicar dilluns passat fonts del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, el nou text que prepara la Generalitat continua incloent aspectes de l’actual decret llei com la precontractació del 15 minuts com a mínim, que les VTC no puguin captar passatgers al carrer, que no hi puguin estacionar o hagin de tornar a la base un cop finalitzat el servei. A més, incorporarà novetats com la creació d’una nova autorització per operar un servei urbà i en què els ens locals podran afegir nous requisits, com ja s’està fent ara, o uns horaris de descans o d’activitat determinats. També, s’exigirà als conductors que tinguin una antiguitat del seu carnet d’almenys un any.