Dilluns, 04 de novembre del 2024

Els tallers mecànics de la demarcació de Barcelona calculen que l’activitat caurà un 50% després de la pandèmia

Tot i la fase 1 del descofinament, alguns negocis opten per mantenir la persiana abaixada i obriran al juny

|

Amb la fase 1 del desconfinament a tota la demarcació de Barcelona, la majoria de tallers de reparació de cotxes han reobert sense restriccions. Ho han fet, però, preveient una caiguda de la feina de prop del 50% en comparació als dies previs a l’esclat de la covid-19. Així ho ha assegurat a l’ACN el president del Gremi Provincial de Tallers de Reparació d’Automòbils, Celso Besolí, que destaca que inicialment han rebut diversos vehicles per reparacions relacionades amb l’aturada del confinament. Amb tot, augura que aviat la feina anirà a menys. Segons Besolí, pràcticament tots els tallers ja treballen però hi ha diversos negocis que han preferit esperar-se a l’1 de juny, confiant que els clients hauran cobrat i això facilitarà l’activitat.

Besolí recorda que durant el confinament i la fase 0 només podien atendre emergències de treballadors de serveis essencials, i destaca que l’activitat als tallers durant aquests dos mesos llargs ha estat molt escassa. Ara, amb la fase 1, ja han rebut diversos vehicles. Canvis de bateries i revisions del sistema electrònic de les finestres són les dues reparacions més comunes dels cotxes que han estat prop de 70 dies aturats i que ara, amb el desconfinament, necessiten reactivar-se.

“Això són, com a molt, 45 minuts de feina, i nosaltres necessitem reparacions de més complexitat per poder aguantar el negoci”, explica Celso Besolí aquest dilluns a l’ACN en una entrevista des del taller que té a Vilanova i la Geltrú. Al Garraf i l’Alt Penedès els tallers ja van reobrir la setmana passada, moment en què van constatar un pic de feina que els mecànics preveuen que anirà a menys aquesta setmana. Un patró que auguren que es repetirà als negocis de Barcelona i la resta de l’àrea metropolitana, que tot just estrenen la fase 1 aquest dilluns.

Segons els càlculs del Gremi de Tallers de Reparació de la demarcació de Barcelona, actualment la feina “no arriba al 50%” de l’activitat que tenien els tallers abans que esclatés la pandèmia. A mitjà termini, la previsió és que se situarà “entre el 50 i el 60%” durant diversos mesos. “El problema és que la gent ara mira d’endarrerir tant com pot qualsevol revisió de manteniment, per estalviar-se 150 o 200 euros”, explica Besolí, que es marca el mes de setembre per avaluar si la caiguda de feina serà estacional o si s’allargarà fins a finals d’any.

L’esperança del sector se situa en dos punts. Per una banda, els mecànics confien que creixeran els desplaçaments en vehicles privats perquè la gent voldrà evitar el contacte amb desconeguts al transport públic. D’altra banda, preveuen que es tendirà a allargar la vida dels cotxes perquè la gent econòmicament no es podrà permetre comprar un vehicle nou o, si ho fa, en preferirà un de segona mà. “És la confiança que tenim”, diu Besolí, mentre desitja que la desescalada incentivi els desplaçaments laborals i d’oci i, de retruc, les reparacions dels cotxes.

De moment, el president del gremi lamenta que la majoria de negocis han reobert només amb els titulars dels tallers, registrats com a autònoms, mentre els treballadors assalariats continuen en ERTO (expedient de regulació temporal d’ocupació). Besolí assegura que tothom “està a l’expectativa”, i no descarta haver de reduir la jornada laboral als seus treballadors quan els pugui recontractar.

Tot i la reobertura generalitzada del sector, Besolí també apunta que hi ha diversos negocis de la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana que han preferit esperar-se a aixecar la persiana al juny. “Hi ha molts clients en ERTOs que previsiblement cobraran el dia 10 i potser ara hi ha tallers que, si reobren, començarien a treballar ofegats econòmicament”, explica, mentre assegura que al seu negoci hi ha diversos vehicles pendents de reparar des d’abans de la pandèmia. “Hi ha cotxes que crec que els tindrem aquí una bona temporada”, lamenta, preveient que els clients no podran assumir el pressupost que els ha plantejat.

Segons Besolí, el gremi no descarta que alguns dels negocis que no han obert aquest dilluns siguin per un tancament definitiu, ja que no haurien superat el sotrac econòmic del tancament derivat del confinament. Amb tot, el gremi tot just està fent un anàlisi del sector aquesta setmana i preveu que serà més endavant quan tindrà dades precises sobre els negocis tancats.

Vint minuts més de feina per vehicle
Pel que fa als protocols de seguretat i higiene que han de seguir els tallers per prevenir el contagi de la covid-19, Celso Besolí assegura que han hagut d’incorporar noves rutines que els suposen un increment de feina d’entre 15 i 20 minuts per cada vehicle. És el temps que triguen a desinfectar el volant, el seient, el canvi de marxes i el fre de mà, i a cobrir tots aquests elements amb plàstics. Tot un procediment que fan a la inversa just abans d’entregar el vehicle quan ja està reparat.

Al mateix temps, als tallers també es desinfecten les claus quan un client deixa el seu vehicle, i també es neteja la taula de la recepció constantment. Besolí explica que aquest increment de feina l’estan repercutint parcialment en el preu que cobren per la reparació, però assegura que no suposa un recàrrec proporcional a tot el temps invertit.

Publicitat

Segueix-nos

680
1,483